Leona

    Hej! Jag vill gärna söka in för att bli ämnes lärare på gymnasie nivå, men hade velat utbilda mig som svensk, historia och religons lärare. Jag hittar inget bra sätt att göra det då alla utbildningar jag kollat på bara erbjuder att man pluggar till två ämnen. Är det lättast att utbilda sig i två ämnen och sen ett tredje, eller har jag missat något? Jag känner mig väldigt okunnig, snälla hjälp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leona,
    ämneslärarprogrammen för gymnasielärare inkluderar oftast 2 ämnen (precis som du beskriver i din fråga). De flesta gymnasielärare i Sverige är behöriga i 2 ämnen och då är de behöriga på gymnasiet och i samma ämnen även på grundskolans senare år (7-9 åk i grundskolan).
    Det smidigaste - tycker jag - är att du läser ett program med 2 ämnen, tar ut lärarexamen och lärarlegitimation och sedan söker jobb och där på gymnasieskolan försöker också få undervisningstimmar i det "tredje ämnet". När du börjar undervisa i det ämnet som obehörig lärare kan du komma med i något projekt, t.ex VAL, vidareutbildning av lärare, som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga i alla de ämnen i vilka de undervisar. Att läsa till behörig lärare i alla tre ämnen först och söka jobb sedan blir svårt, bl.a för att det krävs studier i minst 6.5 år (kanske i 7 år) på heltid och studiemedel är begränsat till max 6 år på eftergymnasial nivå (du kommer i så fall behöva läsa minst en termin utan studiemedel). Det är få gymnasielärare som är behöriga i fler ämnen än två st. Anledning till det är att det skulle innebära väldigt lång utbildningstid och då tänker man också på "förlorad arbetsinkomst" (den tiden du studerar och inte jobbar får du ju inte lön utan snarare sätter dig i skuld - om du tar bidragsdel av studiemedel). Det är inte säkert att en gymnasielärare behörig i 3 ämnen kan få högre lön än hen som är behörig i 2 ämnen, så ekonomiskt sett (om vi tänker på din livslön) så kanske du förlorar på att läsa till lärare i fler ämnen. Men skulle det bli så att du kommer i något projekt som hjälper verksamma obehöriga lärare att bli behöriga, då borde du inte förlora ekonomiskt sett på det (då man brukar få läsa - i alla fall delvis - på sin arbetstid, eller vid sidan av heltidsarbete och kan även få hjälp med kostnader för kurslitteratur).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp men du får gärna samråda även med studievägledare på lärarprogrammen.

    • : Tack så jätte mycket för det snabba svaret! Detta är till väldigt mycket hjälp! Jag har en följd fråga vilka två ämnen tror du det hade varit bäst för mig att läsa först? Alltså vilket av sve, his och reli ämnena tror du hade varit lättast att komma med i ett projekt senare?
    • Anna : Som VAL-projektet är utformad idag så tar de in alla oberiga lärare som undervisar i det ämnet i vilket de vill bli behöriga i, men hur det blir om fem år är det ingen som vet. Du måste gissa och chansa... eller samråd med studievägledare på lärarhögskolorna som kanske vet mer.
    • : Oki tack för dessa råden! Har hjälpt väldigt mycket
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer