Marcus
    Vad är skillnaden mellan ekonomi programmet inriktning juridik, och samhällsprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    Om man jämför Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Ekonomiprogrammet (EK), inriktning Juridik:

    På SA ingår Moderna språk, 200 p. som obligatoriska kurser.
    På EK är det 100 p. Moderna språk. I stället läser man Privatjuridik, 100 p. som obligatorisk kurs.

    På SA finns det tre inriktningar och på EK - två.
    I inriktning JURIDIK ingår det Filosofi 1, Psykologi 2a, Affärsjuridik samt en kurs Rätten&samhället.

    Kursen "Rätten&samhället" kan läsas som programfördjupande på SA men inte kursen Affärsjuridik. Kanske kan man läsa Affärsjuridik inom Individuellt val på SA, men det beror på om skolan kan erbjuda den kursen (det kan fråga om innan man söker till skolan).

    För övrigt, så är det många fler kurser som finns att välja på - inom Programfördjupningar på SA än på EK, t.ex. kurser inom Grafisk kommunikation, Webbteknik, Pedagogik, Ljudproduktion & Digitalt skapande.
    Annars så beror det en hel del på vad just en specifik skola har för utbud inom Programfördjupningar och individuellt val (det är minst 500 p., d v s fem st.100 poängskurser som man måste välja; det utgör en femte del av utbildningen).
    För mer info- läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/EK
    och på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA.

    Mvh
    Anna SYV