Johanna
    Hej! Jag vill kanske bli lärare, något yrke som verkar intressant för jag vill ha ett varierande jobb samt att jobba socialt, med ungdomar eller hur man ska säga, även om det är ett lite underskattat jobb och mina vänner blir lite chockade när ja säger lärare. Just nu kan man väl säga att jag är "dålig" på att prata inför grupp och förklarar grejer dåligt, men det blir man väl bättre på på universitet. Iaf, vilka typer av lärarjobb är den som man kan få störst chans att få jobb direkt? Matte eller språk?
    Vad gör man på utbildningen? Hur mycket plugg är det allmänt? Är lönen så dålig som alla säger? Gör det något om talet kan vara lite sämre? (svårt med R ibland bara, sen talar jag snabbt ibland)

    Själv är jag mest intresserad av att vilja jobba i gymnasiet, matte, biologi eller histora. Fysik vore intressant.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    du ställer flera frågor, som gäller Läraryrket.

    Lön för lärare, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Larare-1603 /medellön är ca 26 000 kr./
    Goda nyheter att nyss kom det en ny möjlighet: att söka en tjänst som "Förste lärare", då får man en reell lönelyft - på upp till 10 000 kr i månaden, om man får den tjänsten.

    Tänk på att det finns olika sortens lärare - t.ex. en Specialpedagog /som jobbar "mot" andra lärare på skolan, ger dem handledning; dvs inte direkt med /eller "mot"/ elever/.
    Andra möjligheter är att söka förskarutbildning efter lärarutbildningen.
    Angående svårigheter att tala inför en grupp, så går det att träna på och bli mycket bättre. Annars så kan man tänka kreativt och ett förslag är att lära sig teckenspråk & söka jobb som lärare på en specialskola för döva och hörselskadade /man tecknar med händerna i stället för att prata/.

    Efter lärarutbildningen kan man söka påbyggnadsutbildningar i ledarskap för att söka jobb som rektor.

    En annan inriktning är att skriva läroböcker & ta fram undervisningsmaterial (återigen ang. svårigheter att tala inför en grupp, om det blir ett problem och du inte kommer att tycka att det funkar bra att stå inför en klass och tala).

    Fundera lite över det jag har skrivit här & återkom gärna!
    hälsningar
    Mikael SYV