Manit
    Min son har fått 7 F och vill läsa om 9an
    Han har tackat nej till gymnasieintroduktions utbildningen
    Han vill läsa om i en närliggande skola där hans lillebror går
    Får man det ?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Manit,
    vilka ämnen har din son GODKÄNDA BETYG i?
    Om han har minst betyg E i svenska /alternativt svenska som andra språk/, engelska och matematik samt i fem andra (valfria) ämnen - är han behörig till alla Yrkesförberedandeprogram på gymnasiet.
    Info- om alla gymnasieprogram finns på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Inom IM /Introduktionsprogrammen/ finns det olika inriktningar: Preparand, Yrkesintroduktion, Individuellt alternativ - är de tre som kan vara passande för din son.

    Att gå om å k 9 i grundskolan är ingen generell rättighet, utan en individuell bedömning görs om vad som passar bäst. Oftast går man om ett år om man har varit frånvarande från skolan under längre tid /t.ex. på grund av sjukdom/. I fall din son var närvarande i skolan i å k 9, måste bedömning av lärare och rektor göras ang. vilken väg vidare, som passar din son bäst (eftersom det inte hans frånvaro från skolan, som var orsaken till att han inte fått godkända betyg, utan någon annan orsak - och beroende på den orsaken, måste beslut fattas om vad som blir bäst att göra i denna situationen).

    Om din son tackade nej till den utbildningsplats, som han har fått och med det inte har någon plats idag, är det en uppföljningsansvarig person inom kommunen, som ni bör kontakta. Kommuner har uppföljningsansvar för alla ungdomar upp till 20 år.

    De personer som kan vara till stor hjälp är: rektorer på din sons grundskola samt på Introduktionsprogrammen på gymnasiet; kurator; klasslärare/mentor (som känner din son väl). Man kan vid behov ta kontakt med en skolpsykolog och med grundskolechef och gymnasiechef i kommunen.

    Jag försökte hitta info- om Vilka Yrkesintroduktions utbildningar som finns på Timrå gymnasieskola, men hittar inte den på deras hemsida http://www.timra.se/gymnasium/utbildning/program/introduktionsprogrammet/
    Jag råder dig ta kontakt med Studie- & yrkesvägledare på Timrå gymnasieskola, kontaktinfo- finns på länken http://www.timra.se/gymnasium/utbildning/vagledningmdjfhs/

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för er. Du kan återkomma med fler uppgifter och vi kan då ge ett bättre svar (om vi vet mer, bland annat om exakt vilka ämnen som din son har godkända betyg i från vårterminen i å k 9).

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Han har F i Sv som andra språk, Engelska, Musik, 2 No ämnen och 2 So ämnen
    • Julia : Hej Manit och tack för kompletterande uppgifter! Jag kommer nu att svara på din fråga.
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Manit,
    Svenska /alt. svenska som andra språk/, engelska och Matematik är de tre ämnen som krävs för alla Nationella gymnasieprogram.
    Så det är i första hand Svenska som andra språk och Engelska - de 2 ämnen, som din son behöver läsa upp och då blir han behörig till alla yrkesförberedande program, som t.ex. El/energi programmet, Bygg och anläggning, Restaurang & livsmedel mm.
    Svenska är det viktigaste ämne och det av flera anledningar:
    1. svenska är undervisningsspråk /man lär sig alla andra ämnen med hjälp av svenska/;
    2. från engelska kan man få dispens och komma in på ett Nationellt program även utan att ha godkänt betyg i engelska från grundskolan;
    3. om man ha godkänt i svenska /men inte i engelska/ kan man gå Programinriktad Individuellt val PRO. Det kan man inte göra om man saknar godkänt betyg i svenska.

    Det är alltså många fler möjligheter som öppnar sig om man får godkänt betyg i svenska från grundskolan.

    Utan godkända betyg i svenska & engelska är din son behörig till Introduktionsprogrammen och kan gå Preparand eller Yrkesintroduktion. Här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen finns info- om Preparand och här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion om Yrkesintroduktion.

    Om jag förstår dig rätt, så vill du att din son går om å k 9 på sin "gamla" grundskola. Har du pratat med rektor på skolan, vad fick du för svar? Det är inte en rättighet att gå om en årskurs i grundskola. Om din son var frånvarande p g a sjukdom eller något annat, som gjorde att han inte kunde gå i skola under en längre period, det skulle vara en tungt vägande orsak att be om undantag men om det inte finns några intyg om giltig frånvaro, så blir det svårt att få igenom era önskemål.

    Var går din son nu? Om han tackade Nej till sin plats och inte går i skola, så är det kommunens ansvar att söka upp honom och erbjuda någon sysselsättning i form av praktik eller att läsa i någon form. Det kan finnas olika ungdomsprojekt i din kommun och annan hjälp och stöd.
    Å andra sidan, så är gymnasiet en frivillig skola. Skolplikten gäller /än så länge/ bara grundskola.

    Din son är inte myndig än och du i egenskap av hans förälder har väldigt mycket att säga till om. Be att få träffa skolpersonal för att diskutera vad som är bäst för din son.
    Vi på Fragasyv.se önskar er allt väl & hoppas att det löser sig på ett bra sätt så att din son får den hjälp han behöver!
    Vänligen
    Julia SYV