sabrina
    Jag har nyss börjat i åk 1 i gymnasiet. Jag har alldrig läst moderna språk i högstadiet och vill göra det nu i gymnasiet men för att få meritpoäng behöver jag läsa spanska 3 och jag kan inte spanska. Vad rekommenderar du mig att göra för att inte missa meritpoängen från moderna språk?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sabrina,
    det är inte så mycket vi här på fråga syv kan rekommendera i detta fallet, förutom att du hoppas på tur (att din skola ska kunna erbjuda dig att läsa t o m spanska 3 på så sätt att du läser spanska 1 under första året; spanska 2 under andra året och spanska 3 - under tredje året). Annars så kan du försöka komplettera efter gymnasiet; då får vi hoppas att komvux i din kommun kommer att erbjuda läsa spanska 3 och 4, vilket man på förhand inte kan veta ... därför att utbildningsutbud förändras och så är det också lärarbrist, suck! :(