Karina
    Hej, jag är 48 och har utbildning som systemvetare och civilekonom. Jag jobbar inom ekonomi men känner mer och mer att jag vill helst jobba inom vård. Jag skulle helst jobba som kurator eller psykolog/assistent för att hjälpa ungdomar. Eftersom jag jobbar heltid skulle jag vilja läsa på distans, även om det tar längre tid. Jag kommer att jobba längre än till 65 och vill känna att mitt jobb är meningsfullt och lustfylld, vilket inte är idag. Vad finns det för möjligheter? Kan jag tillgodose mina tidigare poäng på något sätt? mvh Karina

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland behöver man en total omställning! Kul att du har kommit fram till inom vad du vill fortsätta din yrkeskarriär inom.
    Socionom (kurator) och psykolog är 4-5 åriga utbildningar på högskolan och du kan leta distansutbildningar här på högskolornas egen hemsida https://www.antagning.se/se/start .

    Jag vet att Gävle högskola kan ha en distansutbildning Socionom. Psykolog kan vara lite marigare men du kanske kan leta utbildningar som går lite långsammare och således få tid att jobba. Leta på samma sida och anpassa söket utifrån det kriterier du vill.

    När du sedan söker så har du även en chans via dina tidigare högskolepoäng att ta dig in på utbildningen. Kontakta Antagningen så du får information om vilka möjligheter du har.

    Folkhögskolan har en del vård/behandlarutbildningar - kan också vara värt att kika på http://www.folkhogskola.nu/

    Lycka till! /Lena, Syv