Viktoria

    Hej! Frågar åt en vän: "Jag har läst programmet Grundlärare med inriktning fritidshem på SU. Jag läste programmet till sista terminen (3,5 år) då jag inte klarade av C-uppsatsen eller den sista praktiken. Den sista praktiken kan jag inte göra om. Det går inte att göra om den efter ca 2 försök. Vad kan jag göra nu?"

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är en mycket speciella omständigheter som beskrivs i frågan. En tanke jag har är att kanske se över möjlighet att inkludera en del av kurserna i vilka personer har godkända betyg inom en generell kandidatexamen - om det får man prata med studievägledare på den institutionen där personen vill ta ut examen.
    ***
    Ännu en tanke är att söka jobb även utan examen - t.ex som lärarassistent, skolvärdinna, studiecoach, läxhjälpare eller barnskötare. De yrken jag nämnde är i Sverige icke-reglerade och det blir upp till arbetsgivaren att bestämma vem som kan få jobbet. Finns alltså inte strikta generella krav på vilken utbildning som krävs.

    ***
    Om personen vill försöka få ut "rätt examen", alltså avsluta de studierna som hen har påbörjat men får ej göra om praktiken flera ggr, så skulle jag vända mig till studierektor på den aktuella utbildningen och be om att få se de dokument som beslutet av att ej låta gå om praktiken fler än 2 ggr, baseras på. Personligen känner jag till att en person inom förskollärarutbildningen fick göra praktik 5 ggr och blev godkänt på femte försöket samt fick 6 år på sig att skriva C-uppsatsen... hen fick alltså examen från förskollärarprogrammet cirka 10 år efter det att hen började på det programmet. Det hände för några år sedan... reglerna kan givetvis ändras över tid. Undantag kan i vissa fall beviljas. Det kan finnas mycket speciella omständigheter i enskilda fall. Om speciella omständigheter finns kan man försöka gå via kurator som kan ibland "ta till" speciella lösningar och kanske får fram en lösning som inte (i vanliga fall) finns.

    Du/ni kan också försöka ställa frågan till UHR och till UKÄ.