Milla SYV på FrågaSYV

    Nej. Resultat av högskoleprovet gäller Separat -i HP-urvalsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina!
    till högskolor/universitet i Sverige antas man i Olika urvalsgrupper. Det finns flera olika "betygsgrupper" och en separat HP-grupp, i vilken man antas på resultat av högskoleprovet. Du kan läsa om olika urvalsgrupper - vad gäller att söka till högskolestudier i Sverige på Antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval.