Emanuel
    Hej,
    Jag kom att läsa "Föreskrifter om ändring i Universitets- och
    högskolerådets föreskrifter (2019:1) om
    särskild behörighet"

    Min fråga är, vad innebär denna ändring i praktiken för mig som har ett slutbetyg utfärdat före 2010? Det kändes lite svårt att tolka det som stod. Om ni kunde förklara enkelt vad den handlar om, vore jag tacksam. Kommer man ta bort/ersätta eller ändra särskilda behörigheter på vissa utbildningar? Innebär det då t.ex. att man kan behöva få läsa en kurs som tidigare inte krävdes som särskild behörighet för just den utbildning man vill läsa på grund av denna ändring.?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om kraven på särskild behörighet ändras på den utbildningen som du vill söka till - måste du i så fall skaffa dig den "högre" behörighet och det kommer gälla alla, inte bara de som har slutbetyg utfärdat före 2010, utan även de som slutade på gymnasiet senare och de som läser på gymnasiet nu och i framtiden.
    Det är inte alls säkert att några större ändringar kommer att ske. Beror givetvis på exakt vilken utbildning som du vill komma in på.

    Det känns som en större "grej" att man ska inte kunna få meritpoäng för områdeskurser från antagning till höstterminen 2022. Som det är nu så kan t.ex du räkna med meritpoängen för områdeskurser (om du har de "gamla" betygen i de "rätta kurserna", så klart) men från antagning till HT22 kommer endast kurser inom ämnena engelska, matematik och moderna språk ge meritpoäng - så många sökande med Slutbetyg (de som slutade på gymnasiet året 2013 och tidigare) kommer att förlora upp till 1.0 på sina meritvärden (max meritvärde som är möjligt att ha är 22.5 och 1.0 är cirka 4% om jag uppskattar rätt... och det är rätt mycket och kan utgöra skillnad på att komma eller inte komma in på en utbildning). Nu utreds det möjlighet till någon form av "kompensation" för de som förlorar meritpoängen för områdeskurserna.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Du kan också boka tid med SYV på komvux, och diskutera din situation - då kan ni tillsammans titta på dina betyg och på vad som krävs för att komma in på just "din" högskoleutbildning.

    • Emanuel : Tack för svaret. Det är tandhygienist utbildningen jag har funderat på att läsa och då vet jag att jag kommer att förlora 0.5 meritpoäng i och med att områdeskurser kommer att avskaffas. Därför funderar jag på att läsa engelska 7 som kan kompensera de poängen jag förlorar. Så nu oroar jag mig om särskilda behörigheten hur man kommer att göra i det fallet.
    • Anna : Sök till tandhygienistutbildningen innan hösten 2022, är mitt råd. Sök till hösten 2021. Och i Umeå startar programmet även på vårterminen, så du kan söka till VT21, om du kan tänka dig läsa i Umeå. Att läsa eng 7 är annars inget fel. Det är alltid bra att kunna mer engelska.