Monika
    Hej publicera helst inte min fråga.
    Jag har en fråga ang meritpoäng (i gy11). Om spanska 3 eller 4 inte krävs för ett program på högskolan kan jag då få 1,5 poäng för spanska 3 och 4? Jag undrar detta då jag inte förstår var som menas med detta:
    "Om det inte finns något krav på särskild behörighet får du 1,5 meritpoäng om du har Moderna språk 3 och 4." (https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf)

    Jag ska söka till ett program med områdesbehörighet A14(Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2).
    Betyder det att det finns krav på särkild behörighet och att jag endast får 1 meritpoäng, eller menas det att särskild behörighet här är just ämnet spanska?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre är din fråga redan publicerad, det är inte något man kan välja när du skriver in här. Tycker dock din fråga är bra och relevant!

    Det stämmer att du får tillgodoräkna dig meritpoäng endast när det gäller meritkurser som inte krävs på sökt program eller kurs. A14 kräver inte språk - därför så får du tillgodoräkna dig 1,5 meritpoäng. /Lena, Syv