Kimia
    Hur ser studentlivet ut?, för en som har fått gymnasieexamen från Na,men som inte kommer in på läkarprogrammet ,även om han/hon har höga betyg/hög resultat.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om man inte studerar efter gymnasiet, är man inte student.

    Om man söker jobb, är man arbetssökande.

    Får man jobb är man anställd.

    Startar man eget, är man egen företagare.

    Om man läser på högskolan, är man student.

    Om man läser på yrkeshögskola eller KOMVUX är man studerande.

    Livet efter gymnasiet ser olika ut, beroende på vad man gör.

    Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Undrar bara: är man helt enkelt arbetslös efter Na om man inte kommer in på läkarprogrammet till exempel?.Finns det inga andra möjligheter?.Mvh
    • Liselotte : Man kan söka andra utbildningar och jobb eller starta eget.
    • : Läs mer här: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/naturvetenskapsprogrammet-1.1045
    • : Som du ser så utbildar man inte sig till ett visst yrke i NA, eftersom det är ett högskoleförberedande program och INTE ett yrkesprogram. MEN undantag finns ju självklart, ibland kanske man får ett jobb (kanske via släkt och vänner) och då är det ju inte helt omöjligt. Sedan så kanske det finns chanser att få t. ex. sommarjobb i vissa fall. Men meningen med NA och andra högskoleförberedande program är ju att man läser på högskola efter examen, kanske inte direkt, men oftast.
    • Mikael : Mycket bra kommentarer från Brendan !!!
    • : Men en sak, bara för att man inte kom in på en viss utbildning (t. ex. läkarutbildningen) så kan man ju inte bara "Jaha, då var det kört". Du måste i så fall se framåt, prata med SYV, se andra alternativ som passar en. Jag menar av tusentals sökande så är det bara ett fåtal som blir antagna, och jag tror knappast att de som inte kommer in, sitter på en stol resten av sitt liv för att "allt är över". Ingen kan förutspå vad som kommer hända i ens framtid med garanti, utan det är du själv som kan påverka den, så se till att göra ditt bästa.
    • : Jobbar du som SYV?.Mvh
    • : Om du menar mig så nej :) ! Är 14 och har därför lång tid kvar tills högskola. Varför undrar du? MVH,
    • : Bara undrade.
    Läs alla kommentarer