Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill  börja läsa på universitetet till hösten kan du söka utbildningar på www.antagning.se men det är nu väldigt kort om tid. Idag, den 17 april 2023 är sista dagen i anmälningsperioden. Du måste, alltså, göra anmälan/ansökan idag. Gå in på antagning.se/anmal-dig och läsa informationen där och gör sedan din anmälan. Sedan behövs en komplettering av din anmälan (med gymnasieexamen, Examensbevis). Sista dag för att komplettera blir den 21 juni 2023. Många skolor är kopplade till det gemensamma betygsdatabasen men inte alla. Du kan fråga på din gymnasieskola om din skola är kopplad och kommer därför skicka ditt examensbevis till databasen BEDA men hur som helst är det ditt ansvar att se till att Antagning.se kan (så fort som möjligt men senast den 21 juni 2023) se ditt examensbevis. Om ditt examensbevis inte dyker upp på din inloggning på Antagning.se senast den 21 juni 2023, behöver du ladda upp ditt examensbevis manuellt. Utan examensbevis kommer du sakna grundläggande behörighet och kommer därför få svar OBEHÖRIG och kommer i så fall inte delta i konkurrensen om utbildningsplatsen på högskola/universitet
    Allmän information (ganska kort sammanfattning) med länkar som leder till mer information hittar du på Framtid.se/studier/UH men tänk på att eftergymnasiala studier finns även i andra studieformer, t.ex inom yrkeshögskola. KIKA GÄRNA på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning
    utbildning/hyper-island/business-developer-hyper-karlskrona-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/skogsplanerare
    utbildning/kyh/programvarutestare

    Studie- och yrkesvägledare