Alice

    Hej! Jag skulle jättegärna vilja gå ett program på gymnasiet inom natur natur (med profil forskning, men jag vet inte om det spelar någon större roll), men det är inte helt säkert att skolan erbjuder utökad kurs. Vad gör jag om det är något man måste ha för fortsatta studier på högskola? Jag kanske har missuppfattat hur det fungerar eftersom jag inte riktigt vet hur poängen räknas med 2500 eller 2700 (med utökad kurs). Kan man läsa utökat någon annanstans eller kan man få extra poäng på andra sätt? Behövs utökad kurs, eller är det bra att ha som extra ifall att? Jag skulle gärna vilja arbeta inom naturvetenskapligt yrke om det är till någon hjälp angående behörighet. Tack på för hand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det ger inga fördelar "i sig" att läsa U-kurser, utökat program. Det är inte heller elevens rättighet utan rektor kan bevilja läsa U-kurser: en eller flera men det är bäst att undvika läsa U-kurserna, utan rymma all behörighet man behöver inom programmets 2500poäng - då läser man på heltid och inte mer och risken är mindre att överanstränga sig.

    Eftersom det inte finns några formella fördelar i att läsa på mer än heltid på gymnasiet, och det räcker gott och väl att läsa 2500p. för att uppnå kraven för examensbevis, då är det, som vi i första hand rekommenderar att man gör.

    Om man på gymnasiet inte blir behörig till den eftergymnasial utbildning som man vill komma in på - kan man komplettera på komvux, efter gymnasiet.
    Om naturvetenskapliga yrken: var god se info på framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete

    Listan på gymnasieskolorna som från högsten 2021 erbjuder NA/inriktning Naturvetenskap: var god se gymnasieguiden.se/gymnasium?NA/naturvetenskap

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, tack så jättemycket!!
    • : Så man "behöver" inte ta en utökad kurs? Utan det är bäst att satsa på allt ordinarie? Hur lång tid tar det på komvux?
    • Mikael : Det är i undantagsfall, när det inte går att rymma alla kurser man behöver för behörighet och när rektor samtidigt bedömer att eleven är kapabel läsa på mer än heltid, som rektor kan bevilja läsa en eller flera U-kurser. De flesta gymnasieelever läser ett vanligt program, ej utökat program. ang.hur lång tid som det skulle ta att komplettera på komvux, då är mellan 2,5 veckor och ett läsår (oftast, i alla fall: beroende på hur många kurser man behöver komplettera med; är det en liten kurs á 50 poäng tar det 2,5 veckor men om det är många kurser, så kanske behöver man läsa en termin eller ett läsår på komvux).
    • : Ok tack så mycket!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer