Abdulla
    Hej!
    Just nu läser jag andra året på gymnasiet (naturvetenskap). Jag hade 100 poäng kvar för individuella val så jag valde modersmål som individuellt och Spanska 4 som utökad kurs, eftersom jag vet att jag är duktigare i modersmål och kan då få högre betyg. Enligt vad jag har förstått av skolans Syv är det så att betyget för Spanska4 dvs (A, B, C...) kommer inte att beräknas, utan endast meritpoängen som denna kurs ger.
    Det konstiga i hela sammanhanget är att det står i antagning.se att "Utökade kurser kan också ge meritpoäng. Betyg i meritkurser räknas alltid med i jämförelsetalet"

    källa: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf

    Kommer då betyget i moderna språk beräknas trots att jag läser hela 2500 poäng, dvs kommer t.ex. modersmålskursen att bytas ut automatisk med spanska 4 eftersom det är en kurs som ger merit?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Lotta SYV
    Ja. Du kommer inte att söka med endast 2500p utan runt 2600-2800p (?) ......

    Ta ett till snack med din studie- och yrkesvägledare och ta med din studieplan för att gå igenom den ordentligt.

    Lycka till!//Lotta