Benny

    Det finns två delar som ska uppfyllas för att kunna söka till högskola, omfattningskrav och behörighet. Omfattningskravet innebär studier från 1 till 3 år beroende på tidigare studier, arbetslivserfarenhet. Min fråga, hur kan det vara möjligt eller intressant för en stjudieanordnare att veta hur lång tid en elev har studerat? Om eleven har grundläggande högskolebehörighet så är väl det formella studienivåkravet uppnått ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Benny;

    du får bäst svar från Antagning.se - som just gör antagning till svenska högskoleutbildningar. Du kan också kontakta antagningsgruppen på just det lärosäte dit personen med Omdöme från en folkhögskola, vill söka.

    Vad jag vet, så kan man inte snabbare än på ett läsår få omdöme om grundläggande behörighet när man studerar på folkhögskolans allmän kurs. Alltså, även om man är jätteduktig och kan "allt" så måse man ändå läsa i minst ett läsår (två terminer) för att kunna få ut Omdöme om grundläggande behörighet.Jag tror inte det spelar ngn roll om man läset 1, 2 eller 3 år på en folkhögskola - men minst ett läsår ska man alltså läsa - om man får Omdöme om grundläggande behörighet.
    Med det omdöme prövas man i BF-urvalet om man söker till en svensk högskole-universitetsutbildning.

    Hänvisning/Lästips:
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Folkhogskola