H

    Hej! Jag går i 1an och ska börja i 2an i augusti och jag vill byta skola och linje. Jag undrar om jag måste ta omklass för det.

    • Anna : Vilket program går du och vilket program vill du gå i stället?
    • : går i vård och omsorg vill byta till ekonomi
    • Anna : I så fall behöver du gå om årskurs 1 på EK.
    • : Men undrar vilka betyg kommer jag använda för och söka
    • Anna :

      Du söker till årskurs 1 på gymnasiet med dina grundskolebetyg (från Slutbetyget i grundskolan). Läs också mitt SVAR på din fråga, nedan.

    • : Aha men hur ska jag söka genom gymnasieantagningen när jag redan går i ett gymnasium kan jag inte bara kontakta skolan vid juni och fråga om plats?
    • Julia : Det är många som går på gymnasiet som söker till år1 på en annan skola eller ett annat program. Till och med det året du fyller 19 år kan du fortfarande söka till år1 på gymnasiet (senare söker man till Komvux). Fördelen med att söka till år1 är att du kan samtidigt även kontakta skolorna och fråga om plats, du kan göra båda sakerna samtidigt. När du söker via gymnasieantagningen konkurrerar du om plats med dina grundskolebetyg. Och då är det inte upp till rektorns goda viljan att ta in dig utan du kommer in på gymnasiet, om dina betygspoäng från slutbetyget i grundskolan räcker, och då har du sedan (om du tackar Ja till platsen) utbildningsplats på den skolan. :)
    • : Men om jag inte söker via gymnasieantagningen kan jag kontakta skolan och skicka in betygen istället?
    • Julia :

      det är inte förbjudet att kontakta skolorna men för att skolans personal ska lägga tid på att titta på dina betyg måste de ha färre behöriga sökande till ekonomiprogrammet på sin skola än de har platser i år1 på EK. för att de som söker via gymn.antagningen går före. När alla behöriga sökande kom in, och det efter det finns plats, då kan skola ta in "förbi gymnasieantagningen" men inte om det finns behöriga sökande i reservkön. Från reservkön brukar skolorna ta in 2-3 veckor in på läsåret. Sedan är det STOPP för antagningen, och även om ngn plats befrias pga avhopp, och när det fortfarande finns sökande i reservkön från gymnasieantagningen, brukar skolorna inte ta in (förklaringen: lärare och eleverna behövar "lugn och ro" och nytillkomna elever kräver tid från lärarna för introduktion mm). OBS! du måste också vara BEHÖRIG till ekonomiprogrammet, alltså ha godkända betyg från slutbetyget i grundskolan i alla de ämnen som krävs, minst 12 ämnen. Obehöriga kan inte tas in på nationella program på gymnasiet.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    om en elev går på andra program än Samhällsvetenskaps- eller Humanistiska, då är skillnaden mot Ekonomiprogrammet för stor för att kunna med betygen från årskurs1 fortsätta i år2. Du behöver i så fall söka om till EK via gymnasieantagningen och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg. Om du kommer in på EK läser du från år1 hela utbildningen. Dock kommer du inte nödvändigtvis behöva läsa om kurser som du får godkända betyg i på ditt nuvarande program. T.ex om du får godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Svenska 1 och Matematik 1a, behöver du inte läsa de kurserna igen. Satta betyg gäller tillsvidare. Och matematik på nivå1 får ingå med "fel kurs" i examensbeviset, alltså i examensbeviset från ekonomiprogrammet får matematik 1a ingå, eller om du nästa år läser matematik 1b och skulle t.ex få lägre betyg i matte 1b än du i slutet av det här läsåret får i matematik 1a, då tar man in det högre betyget, även om det är fel matte-spår, in i ditt examensbevis.
    Sök till EK via gymnasieantagningen men fortsätt nu läsa så gott du kan och försök få så många och så höga betyg du kan på din nuvarande utbildning!