Jenny
    Hej, jag går första året på Naturlinjen, vilken jag bytte till efter att ha gått nästan ett på Tekniklinjen, där jag tog ut några få betyg i förväg så att jag inte behövde läsa om kurserna nästa år igen när jag gick ettan på Natur. Slutade i mars någon gång. Tog ut ett betyg i Svenska 1 trots att jag inte gjort nationella, så det var bara baserat på mina prestationer under lektionerna, uppsatser, osv., så det var en del som drog ner mitt betyg till ett D.
    Jag lämnade som sagt in betygen jag fått när jag började Natur och har inte haft Svenska 1 i år.
    Det jag då undrar är om jag skulle kunna anmäla mig till Svenska 1-kursen och gå klart de sista månaderna och få ett betyg som är baserat på mina prestationer på nationella samt eventuella andra moment som hinns bedömas?
    Skulle tagit den här frågan till den SYV vi har på skolan, men hon är bortrest tills efter det att första delen i Svenska nationella har ägt rum.
    Vill heller inte gå till Svenskaläraren, då jag inte skulle kunna se henne i ögonen nästa år när jag har svenska ifall hon säger nej.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny!

    Det finns inga regler som förbjuder dig läsa om kursen i Svenska 1 eller rent av göra prövning i den kursen på din gymnasieskola. Å andra sidan kan skolan (rektorn beslutar) säga Nej pga du redan har ett godkänt betyg i den kursen och skolan (rektorn) kan känna att de är onödigt att du läser om eller gör prövning i en godkänd kurs.
    Det är inte upp till SYV eller svensklärare att besluta om du får hoppa in i en kurs, i vilken du sedan innan redan har ett godkänt betyg i - utan det är rektor på ditt program som fattar det beslutet. Jag råder dig därför vända dig till rektorn: ring, maila eller uppsök honom/henne personligen. Det är ingen annan person som kan ge dig svar på din fråga än rektor på ditt program.

    Jag tycker du har bra argument till varför du skulle behöva läsa om en del av kursen. Du har definitivt goda chanser att få högre betyg i den kursen. Sedan finns det även en annan lösning, som också rektor kan besluta om - att du t.ex. gör prövning i Svenska 1 senare, t.ex. under nästa läsår.
    Det finns, alltså, flera olika möjligheter.

    Kontakta rektorn på ditt program och stort lycka till med dina studier och allt annat!
    Anna