Hej Frida,

    tråkigt att du inte mådde bra på provdagen.
    Men läraren sätter betyg på HELA KURSEN, och kursbetyget behöver inte vara = betyg på provet.
    Vi får hoppas att du får kursbetyg som motsvarar dina kunskaper. Du vet ju inte ännu vad du får för betyg.
    Ang. möjlighet till ompov - så måste du prata med personal på din skola. Nu är det för sent att ge råd om vad du borde ha gjort... men för andra elever som ev läser mitt svar, vill jag råda att avbryta provet om man känner att man ej mår bra och gå till läkare, skaffa läkarintyg - på så sätt kan man sedan bevisa att man ej skolkade utan var sjuk och har läkarintyg att visa upp, om det skulle behövas.
    ***
    De reglerna som finns säger att i fall eleven fick F betyg, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen. Någon sådan rätt finns inte om man får godkänt betyg i kursen.

    • : Problemet är bara att vi endast har haft ett tidigare prov som visserligen gick bra men jag tror att läraren ger betyg utifrån nationella
    • Anna : Studie- och yrkesvägledare har inte kompetens för att sätta betyg. Det är Lärarens kompetens. Vi på Fråga SYV hoppas du får ett rättvist betyg som speglar dina kunskaper i kursen. Vi kan ge dig råd att prata med läraren, förklara situationen. Du har också rätt att vända dig till rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Lycka till! Vi håller tummarna hårt!