Jakob

    Hej, Jag går på 3:dje året på gymnasiet och det börjar närma sig student. Jag själv är osäker på om jag kommer kunna ta studenten då jag möjligtvis kan få 350p F. Ett av ämnena jag riskerar att bli underkänd i är Svenska 3, av olika anledningar (distansundervisning bl.a) har det inte gått bra för mig. Det är 3 moment jag saknar/fått underkänt på i kursen, en romananalys, ett tal och slutligen skriftliga NP. Min lärare har gett ut något omprovstillfälle tidigare som jag inte kunnat gå på. När jag frågar honom svarar han argt att detta skulle jag tänkt på tidigare och det är inget han vill göra då det är tidskrävande. Jag undrar vad jag har för rättigheter och vilka skyldigheter min lärare har. Min ambition är att ta examen men detta sätter minst sagt skeppar i hjulen. Hur ska jag göra? Tacksam för svar, Jakob

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob!
    om en gymnasieelev får F i en kurs hen läste har hen rätt att göra prövning innan hen går ut år3 men det är i praktiken de kurser som man fick F i under år1 och 2 som man hinner göra prövningar i, för att betyget i kurser under år3 sätts oftast mot slutet av gymnasiet och då finns det endast några få dagar innan man är "klar" med gymnasiet och det finns då ingen praktisk möjlighet att skaffa sig mer kunskap och hinna genomföra en prövning.
    Att distansundervisning har "drabbat" dig kan jag förstå men du är inte ensam utan det finns väldigt många elever som också har fått anpassa sig till Corona-villkor och de flesta av de kommer (förhoppningsvis) ändå få godkända betyg.
    Som elev måste man så mycket som möjligt följa lärarnas anvisningar, men jag förstår att det inte alltid är möjligt. Om du gör ditt bästa, gör du det du kan. Får du inte ut examensbevis i slutet av år3, får du komplettera senare; det kan du göra antingen på komvux (läsa mot examensbevis från komvux) eller på en av de allmänna kurser på en folkhögskola.
    Det finns även en möjlighet att skaffa sig 3-årig arbetslivserfarenhet (och för konkurrens, göra högskoleprovet) och få grundläggande behörighet genom "reell kompetens".
    På ett högskoleförberedande gymnasieprogram måste man bl.a få godkänt betyg i svenska 3 för att uppnå kraven för examensbevis. På yrkesprogrammen är det frivilligt att läsa svenska 2 och 3.

    Det du skriver om hur din lärare bemöter dig... du har rätt till din upplevelse. din upplevelse är sanning för dig. Från lärarens synvinkel så är det så att lärarna är överbelastade och corona drabbade de minst lika hårt som den drabbade eleverna. Lärarna fick över en natt (från 17 till 18 mars 2020) anpassa sin undervisning till distans-upplägg, vilket ingen på förhand kunde veta att det skulle behövas.
    Det jag kan råda dig är att du gör ditt bästa under återstående delen av läsåret. Som tur är, finns det möjligheter till komplettering efter gymnasiet. Det finns också gymnasiala utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola och då kan man komma in även utan godkänt betyg i svenska 3 och utan examensbevis, detta pga yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Du får gärna kika på vad som finns att söka inom yrkeshögskola.
    Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg