Hej, svar på din fråga finns på antagning.se/omradesbehorigheter - och områdesbehörighet A4 består av följande kurser som krävs för Särskild behörighet: Matematik 3 (b eller c) och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2).
    ***
    Områdesbehörighet 4 gäller för sökande med slutbetyg (alltså avgångselever från gymnasiet året 2013 och tidigare år) och övriga sökande med ännu äldre betyg. De kan ha betygen i äldre kurser Matematik C och Samhällskunskap A; och för dem krävs även godkänt betyg i Engelska B eller i Engelska 6. (För sökande med nya betyg, avgångselever från gymnasiet året 2014 och senare ingår godkänt betyg i engelska 6 i grundläggande behörighet).