Milla SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Man kan - hur som helst - få max 2,5 i Merit.
    De som får gymnasieexamen kan bara få merit för Eng 7, Moderna språk 3 och 4 och "högre kurser i matematik".

    Om du har ett Slutbetyg (och inte gymnasieexamen) och inte har sedan innan uppnått 2,5 i Merit, kan du få meritpoäng för de så kallade områdeskurserna, som du just hittade info- om.

    Gör så här: gå in på https://www.antagning.se/sv/
    i andra "stapeln" från vänster välj
    Gymnasieskolan
    eller Kommunal Vuxenutbildning - beroende på om du fick Slutbetyg från gymnasiet eller på Komvux.
    Sedan väljer du i den vänstra "sidan" av den sidan ditt du kommer - rätt år (då du fick ditt Slutbetyg).

    Du kommer då till info för vad som gäller för just dig med det utbildningsdokumentet som du har fått.

    Det är Antagning.se som räknar ut Meritvärde av gymnasiebetyg när man söker till högskola/universitet. Det är deras tolkning av reglerna som gäller. Är man osäker på vilken kurs man bör läsa för att uppnå max i meritpoäng, är det bäst att läsa på www.antagning.se och följa de länkar som de rekommenderar och så kan man också skicka sin fråga till dem på Antagning.se. Uppge i din fråga om du har Slutbetyg eller Gymnasieexamen; vilket år du fick ditt utbildnignsdokument och om du fick det på gymnasieskola eller på Komvux (vuxenutbildningen & komvux är samma sak) - och även vilken utbildning du vill söka. Då har Antagning.se fullständig info och kan svara på din fråga.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare