Zdenka
    Hej
    Min son har läst bygglinjen, gick ut 2012. Nu ska han läsa på komvux för att få upp sina betyg. Jag har en fråga om områdesbehörighet. Om han vill läsa beteendevetenskap , betyder det att han får 0,5 Meritpoäng för att ha läst Samhällskunskap 1B 100 p ? Det är en kurs som han inte läst tidigare om han läser den och får VG, Kan han då tillgodoräkna sig först 0,5 som Meritpoäng och sedan den poäng extra det ger om han får VG ( typ 0,3 extra )
    Totalt 0,8 poäng ?

    Supportar honom att plugga rätt ämnen som ger mest snittpoängsökningar

    Tack på förhand

    Zdenka

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zdenka!

    Områdeskurser är "borta" kan man säga (det är ett kort svar).

    Ett lite längre svar är att om man sedan innan redan har godkända betyg i kurser som gav merit enligt "områdesbehörighet" då behåller man det, men de nya kurser som man kan läsa nu - ger inte merit enligt områdesbehörighet, utan endast meritpoäng enligt information här>> (endast i Engelska 7, Moderna språk 3 och 4, eller ibland också 2 och 5 och "högre kurser" i matematik ger nu för tiden meritpoäng).

    Med andra ord, så kan ingen få merit för Samhällskunsskap 1b. Det kunde man få för Samhällskunskap A, som är i och för sig en "motsvarande kurs" men Samhällskunskap A kan man ej läsa eller göra prövning i och på så sätt är det omöjligt att få betyg i den kursen.

    Betygssystemet har ändrats. Numera får man betygen enligt skala F - A på gymnasial nivå.

    F är "undekänt".

    E är "godkänt".

    D är bättre än E.

    C är högre än D.

    B är "ovan" C.

    Och A är det högsta betyget man kan få i en gymnasial kurs nu.

    Mitt råd - GÖR EN ORDENTLIG GENOMGÅNG AV TIDIGARE BETYG OCH STUDIEPLANERING TILLSAMMANS MED SYV PÅ KOMVUX.

    Reglerna har ändrats. Numera är det Examensbevis som är "standard" och mål för gymnasiastuderande.

    Tidigare var det Slutbetyget som var målet med gymnasiala studier.

    Det är inte samma antal poäng som krävs för Slutbetyg och för Examensbevis. Betygssystemet har ändrats och reglerna kring merit - likaså.

    Det är därför mycket svårt för en person som inte är "bra insatt" i alla regler att veta vilka kurser man behöver läsa på komvux. På så sätt finns det många exempel när folk läser kurser som de inte behöver läsa.

    Vi här på Fråga SYV kan i viss mån hjälpa till och Förklara, ge Råd och viss hjälp med Studieplanering, men det är nästan alltid bättre att boka tid med SYV på komvux, ta med sig alla sina tidigare betyg och berätta för sYV-en på komuvx Vilken utbildning man vill komma in på, dvs vad mål med studierna är.

    Det är inte fel att på förhand själv kolla vad den utbildning (dit man vill komma in) kräver för Behörighet.

    Då jämför man tillsammans med SYV: vad man har idag och vad man behöver ha (för kurser och betyg). Och utifrån den jämförelsen gör en Studieplanering. Här är det bra att även ta hänsyn till personens "personliga förhållanden", t.ex om man kan och vill läsa på heltid eller på deltid, på kvällstid eller på distans mm.

    - Vilken utbildning vill din son komma in på?

    - Har din son idag Slutbetyg eller Samlat betygsdokument (det "pappret" han fick när han slutade på gymnasiet, vad heter det)?

    Det viktigaste är i fall man vill komma in på högskola - att bli Behörig. Konkurrera om utbildningsplats kan man med resultat av högskoleprovet. Man kan ibland också komma in i AU-urvalsgruppen>>>. Men under alla omständigheter måste man bli Behörig.

    Grundläggande behörighet kan man kanske uppnå på "reell kompetens>>". Men särskild behörighet måste man ha betyg för.

    ***

    Ang. yrkeshögskola>> - det är annorlunda. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Det kan inte högskola göra. Är man intresserad av någon yrkeshögskoleutbildning, sök den! YH kan man komma in på, även om man inte uppfyller alla krav som ställs.

    • : Hej, det betyder att jag hittat gammal info...så det är matte och språk som gäller för att få meritpoäng då ?
    • : Stämmer det att om man läst Tyska på högstadiet så är det Tyska 3 som gäller på gymnasienivå och den ger 0,5 i Meritpoäng
    • Anna : Ja, det stämmer. Om man får godkänt betyg i Moderna språk, t.ex tyska 3, så och den kursen ej krävs för särskild behörighet till just den utbildningen som man söker på högskola (och under förutsättning att den högskoleutbildning tillämpar meritpoäng, vilket inte 100% av utbildningar gör) så får man 0.5 i merit, ja!
    • Anna : T.ex Handelshögskola i Stockholm och Tekniskt basår på Chalmers i Göteborg accepterar inte några "meritpoäng" över huvudet taget. De flesta högskoleutbildningar i Sverige gör det, dvs accepterar meritpoäng, men det är bra att kontrollera det med just "sin utbildning" så att man inte läser vissa kurser "i onödan", dvs i förhoppningen att man får meritpoäng och så får man dem inte... så blir man sur sen. Men mer kunskap är alltid bra att ha, så jag tycker att man läser aldrig i onödan! :)
    • : Sista frågan...kollar med dig så att jag har förstått det rätt...för att få upp sitt snittbetyg , hur gör man det snabbast?1: Läsa om IG kurs till så bra som möljligt2 . läsa meritkurser, läsa nya kurser, helts 100 p och få minst VG, stämmer det ?,
    • Anna : Ang. betyget "VG" - ... jag skriver utökat svar nu.
    • : För flera 100 p kurser med VG gör att snittet ökar har jag märkt
    • Anna : Det tidigare betyget VG motsvarar det nya betyget "C". Så om man tidigare fick VG, så är det på dagens skala - C.
    • Anna : Det är bra att göra en ordentlig Studieplanering med SYV på komvux innan man börjar läsa, tycker jag. Jag förklarar varför - i mitt utökade svar.
    Läs alla kommentarer