Hemligt

    Hej! Jag har en examen i Samhälls- och kulturanalys, och påbörjad även masterutbildning i statsvetenskap (45 hp) men ej slutfört den. Jag vill nu omskola mig till lärare i samhällskunskap, dvs. gå en KPU (kompletterande pedagogisk utbildning). För att komma in på KPU måste jag ha ett visst antal poäng i samhällskunskap - det har jag, statsvetenskap - det har jag, och nationalekonomi - saknas. Jag måste m.a.o. läsa 30 hp nationalekonomi, men för att komma in på det måste jag ha läst matematik C (på gymnasienivå), vilket jag inte har gjort. Min fråga: vilket är det snabbaste och bästa sättet att läsa matematik C på, så att jag kan få behörighet att läsa kursen i nationalekonomi?

    • Ludmila : Varför behöver du läsa nationalekonomi för att bli lärare i Samhällskunskap?
    • : Har varit i kontakt med universitetet ifråga, och 30 hp i nationalekonomi är ett krav.
    • Julia : OK, om du fick det svaret från ansvariga för KPU då hoppas jag att det stämmer. ang. betyget i "Matematik C" läs mitt svar. och Lycka till med dina studier!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du behöver skaffa dig behörighet som motsvarar Matematik C, kan du läsa matematik 3b eller 3c.
    Matematik C är en av de "gamla kurser" och möjlighet att få betyg i dem upphörde sista juni 2016.
    Motsvarande nya kurser heter matematik 3b och 3c.

    Matematik 3b är mer inriktad på ekonomi (och 3c - på naturvetenskap). Det är också en allmän uppfattning om att det är lite lättare att få högre betyg i matematik 3b än i 3c. Därför rekommenderar jag att du läser matematik 3b. Det är en kurs á 100 gymnasiala poäng och läses på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor; eller på25% av studietakt - på 20 veckor).
    Sök läsa matematik 3b på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Innehåll i kursen kan du se på Matteboken.se/Matte-3
    ***
    Undrar dock, precis som Ludmila skriver i kommentaren till din fråga: varför behöver du läsa Nationalekonomi, om du vill bli lärare i Samhällskunskap?

    • : Hej!
    • : Tack för svar. Tycker också att det är lite märkligt med nationalekonomi som krav, när jag redan är utbildad samhällsvetare, men det var det svaret jag fick av universitetet ifråga.
    • : Tack för din hjälp!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer