Elev

    Hej! Jag läser en fysikkurs i teknisk basår i BTH. Jag hade en tentan och det kändes inte bra när jag gjorde det . Så jag tänker redan nu på en omtenta . BTH erbjuder två tillfällen för omtentan den första tillfället är i januari och då är jag utomlands och kommer missa det. Den tredje tillfället är i mars och då kan jag göra det. Går det att anmäla sig till andra tillfället för omtentan och hoppa över första tillfället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amjad,
    du måste ställa din fråga och få svar från den institutionen där du läser din utbildning. Reglerna kring omtentor bestäms i mångt och mycket lokalt, på plats, på lärosätet/institutionen. Jag tänker på följande. du är idag ännu inte säker på att du inte får godkänt betyg och ska behöva göra en omtenta. Du kanske får godkänt betyg och inte behöver anmäla dig till en omtenta. Och om du behöver anmäla dig, så är frågan om det är OK för dig att vara borta från utbildningen i januari vid tidpunkten för omtenta. Om det är "skoltid" och du ska vara borta, utan att vara sjukskriven, så är det kanske inte OK. Prata med personal på din institution. Givetvis kan det finnas mycket viktiga orsaker till varför du behöver åka iväg. Men allmänt sett, som regel, förväntar sig skolorna att skolarbete prioriteras av de som studerar. Studierna är i Sverige i mångt jämställda med arbete. Jämför: om du var anställd och inte hade semester, skulle du kunna åka till utlandet då utan att mista lönen och även riskera bli uppsagd? Studerar man, så är tanken att man ska bedriva studierna på "skoltid" och inte vara bortrest och ej kunna närvara vid tentamina (i ditt fall ett tillfälle för omtentan).