Anthony

    Hej, jag tog studenten med ett samlat betygsdokument och studerar på komvux nu för att få ett slutbetyg innan 1 juni 2021 när dom gamla betygen sluta gälla så som jag förstått. jag har kollat på omvandlingen enligt" SKOLFS 2011:196 Senaste lydelse" Är det så att mitt betyg i te.x matte A 100p , blir Matematik 1a,1b och 1c totalt 300p ? jag har mitt projektarbete jag gjorde 100p , hittar inte den i listan men gäller dom 100 poängen till mitt slutbetyg ? (just projektarbetet 100p har jag hört är viktigt) Det fanns även några andra kurser jag inte hitta som aktiekunskap som jag har men dom kanske faller bort ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anthony,
    du måste boka tid för planering med SYV på komvux - för att det är Examensbevis som är standard, även på komvux, sedan flera år tillbaka och för att få lov att läsa mot ett Slutbetyg, så måste rektor på komvux fatta beslut om det och det kan hen fatta endast om någon kurs som du vill ta in i ett slutbetyg inte kan omvandlas eller om omvandlingen medför nackdel för dig.
    Det är alltså ett undantag att få läsa mot ett Slutbetyg och du måste få svar från komvux/rektor i den kommunen där du är folkbokförd.

    Annars gäller: motsvarande kurser Matematik A, 100p. - Matematik 1a ELLER 1b eller 1c, alltså en av kurserna och inte alla tre. En kurs på 100p. motsvarar alltså en annan kurs som också är på 100p.

    Boka tid med SYV på komvux, som sedan tar frågan till rektorn. Annars kan du läsa mot examensbevis, vilket är mindre fördelaktigt för dig.
    Vänligen
    ANNA