Malin
    Hej!

    Jag gick ut gymnasier 2012 med ett samlat betygsdokument. Nu håller jag på att plugga upp så att jag får grundläggande behörighet, men kommer fortfarande inte att ha 2250p när jag är klar med dessa kurser. Vad jag förstår så kan jag söka in med reell kompetens då jag har mer än 4 års arbetslivserfarenhet på mins halvtid. Är det helt onödigt för mig att göra högskoleprovet i vår om jag saknar poäng för en gymnasieexamen, trots att jag har betyg i det som är grundläggande? Hade en syv som sa att jag kunde göra det, men när jag läser på så känns det helt onödigt.

    /Malin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    jag tänker precis tvärtom, alltså om du kommer bli bedömd behörig på reell kompetens (en annan väg) då kommer du inte ha ngt att konkurrera med, och i så fall endast kan komma in där det finns tomma/lediga platser. Meritvärde räknas inte ut på ofullständiga betyg. och i så fall bli högskoleprovet ett "måste" för då konkurrerar du i alla fall i HP-urvalet för att annars konkurrerar du inte alls, utan blir "hänvisat" endast till utbildningar som har färre behöriga sökande än antal utbildningsplatser.
    Så, mitt råd är att du definitivt bör göra högskoleprovet.

    • :

      Okej, tack för svar. Då känns det mer värt. Jag har ganska många kurser som jag har IG i, visst räknas dem med när man tänker på dessa 2250p, då de faktiskt är ett betyg och inte ett streck?

    • Anna :

      Du ska alltid ha godkända betyg i kurser som högskoleutbildningen kräver för särskild behörighet. Sedan måste du också ha Grundläggande behörighet, men den kan du få bedömd på "reell kompetens"/en annan väg och se i så fall i vilka kurser du måste ha godkända betyg, på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg... men om du vill konkurrera med ditt meritvärde (i betygsurvalet), då måste du ha fullständiga gymnasiebetyg och med det menas antingen Slutbetyg med minst 90 % godkända poäng i eller Examensbevis (och i examensbevis från komvux får man ha max 150 poäng kurser betygsatta med F och minst 2250 poäng kurser måste vara betygsatta med godkända betyg alltså E eller G (eller högre betyg).