Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns många olika vägar man kan välja att satsa på - vad gäller yrken inom "fashion management" och marknadsföring. Mitt förslag är att du försöker få så höga betyg i varje kurs du läser inom din nuvarande utbildning och att du samtidigt försöker lägga till kurser inom din utbildning - inför nästa läsår, som har med ditt stora intresse att göra. Boka tid med SYV-en på din skola och diskutera frågan om vilka kurser din skola kan ge dig plats på som kommer att leda närmare ditt mål.
    Marknadsförare - är en sort "uppsamling" att ett antal lite olika yrken.
    Jag rekommenderar att du även satsar på att lära dig så mycket engelska som möjligt; detta för att engelska är numera ett "internationellt språk" och modevärlden är "internationell". För studier på högskola-universitet, i Sverige, kommer du behöva godkänt betyg i Engelska 6 men läs även Engelska 7 om du kan. Eng7 är en kurs som många gymnasieskolor erbjuder som valbar kurs.
    Det du skriver att man ska behöva läsa på SA för att sedan kunna läsa vidare inom fashion management och marknadsföring är inte sant (det finns inga sådana krav).

    Studie- och yrkesvägledare