Paulina

    Kan man bara läsa till optikerassistent i Jönköping? Är det svårt att komma in? Hur ser det ut med CSN på yrkeshögskola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,
    som det är just nu (5 dec 2022) så känner vi till endast en Yrkeshögskoleutbilnding till Optikerassistent, den här distansutbildning med träffar i Jönköping: utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent
    Den utbildningen går på två terminer på heltid. Utbildningen är studiemedelsberättigad. Om man uppfyller villkor: har principiell rätt till svenskt studiestöd, har studiemedelsveckor kvar att "ta av" och inte har tidigare obetalda skulder till CSN, så borde man kunna få ett positivt beslut om studiemedel för att läsa den utbildningen.
    Hur svårt blir det att komma in på en yrkesutbildning till Optikerassistent? Det beror på flera saker: om fler liknande utbildningar kommer bli beviljade, lär det bli lättare (just nu finns det bara en utbildning med endast 35 studieplatser och sökande från hela Sverige kommer att söka); vidare så kan sökandetryck påverkas av konjunkturen på arbetsmarknaden och av det yrkets popularitet.
    I början av kalenderåret brukar nya yrkeshögskoleutbildningar "komma ut". Du får därför gärna kika på www.yhguiden.se mot slutet av januari och längre fram; förhoppningsvis kommer ännu en eller flera yrkeshögskoleutbildningar till Optikerassistent beviljas och bli sökbara.