elev

    Hej! Har funderat på att gå optikerprogrammet men är tveksam. Vad är det man egentligen pluggar? Hur svår är matten till exempel, för den är jag lite svag i (har E) i matte 1b och 2b. Kommer det vara svårt för mig tänker jag? En annan fråga är kring förskollärare, byter de blöjor osv? för barnskötare har jag för mig att de gör och vill helst inte hålla på med sånt.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    förskollärare kan (vid behov) behöva byta blöja. Det kan t.ex uppstå en situation att barnskötare är ej på plats, t.ex är sjuka eller på ngn fortbildning eller på ett möte... just då.
    Även om man jobbar med äldre barn - även i t.ex klass"noll"/6årsverksamhet kan det hända att en "olycka är framme" och då måste man byta kläder på barnet och duscha honom/henne kanske också innan klädbytet. Så, om man absolut vill undvika de arbetsuppgifterna, så ska man nog inte söka sig till yrken inom förskola eller som "tidigare lärare" (upp till mellanstadiet). Det är i alla fall vad jag tycker.
    ***
    Ang. Optiker
    det krävdes mer matte och även godkända betyg i fysik och kemi till optikerprogrammet (i alla fall på en av orterna); kraven har sänkts för ett par år sedan. Numera är särskild behörighet till optikerprogrammet: Naturkunskap 2 och Matematik 2.
    Programmet ges på två lärosäten:
    i Kalmar - se info på lnu.se/program/optikerprogrammet/kalmar
    och
    i Stockholm - se info på utbildning.ki.se/program/1op19-optikerprogrammet

    ang. exakt innehåll i programmet - läs info på utbildningarnas hemsidor (länkar ovan) och/eller kontakta de som jobbar på de programmen: studievägledare på respektive institution och/eller utbildningsansvarig, t.ex programrektorn.

    Liselotte
    • elev :

      hmm okej, hade ingen aning om att förskollärare var tvungna att göra så vid tex årskus 0?

      Gällande optiker.. vet du vilka krav som sänkts? Och vilken matte mat tex pluggar just under utbildningen? Syftar då på karolinska)

    • Liselotte : Jag har nu fyllt på mitt svar. läs det igen.
    • Liselotte :

      ang. personal i förskolorna och skolorna: även på gymnasiet kan en elev svimma och spy t.ex... och det är inte alltid som annan personal finns nära just då. Så, man måste som personal på skolorna (alla typer av skolor - i alla fall upp till gymnasiet) förstå att situationer kan uppstå när man måste göra "obehagliga arbetsuppgifter" som att städa bort kroppsvätskorna. Ingen kan garantera att sådant inte kommer att behövas ngn gång.