Nathalie

    Hej! Jag har bestämt att plugga till optikerprogrammet. Just nu pluggar jag till högskoleprovet som jag ska skriva den 12 mars för att kunna komma in. Jag höjde mig senaste gången jag gjorde provet men är ändå rädd att inte komma in med poängen jag fick. Jag känner att jag kanske ska ha en plan B också. Är väldigt nervös och har nästan hela tiden ångest för min dröm är verkligen att bli en optiker. Min fråga är att är det svårt att komma in på optikerprogrammet eller är det svårt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!
    Det är bra att du vet vad du vill - utbilda dig till en optiker!
    Vad gäller din fråga om huruvida det är svårt att komma in på optikerprogrammet, så är svaret att det beror det på hur högt meritvärde man har och hur högt resultat på högskoleprovet man får.

    Optikerprogrammet  ges på Karolinska institutet, i Stockholm, och på Linnéuniversitetet. Jag råder dig söka till båda de utbildningarna, alltså söka optikerprogrammet på båda orter.
    Vad gäller chans att komma in i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet), så visar
    Antagningsstatistik för Optikerprogrammet på Linnéuniversitetet att minst en sökande med HP-resultat på 0.85 kom in till höstterminen 2021; och på KI i Stockholm var motsvarande siffra 0.8.
    Högsta möjliga resultat på högskoleprovet är 2.0 och 1.0 är "medelresultat", och det brukar räcka med lägre resultat än medel - så jag tycker du borde ha en god chans att komma in. Jag och mina kollegor här på FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! Lycka till!

    • Nathalie : Tack så jätte mycket för svaret. Nu känner jag mig lugn och tack för att ni håller tummarna :) Mvh Nathalie
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!