Selma
    Hej! Jag fick mitt matte nationella 1b precis, där fick jag några poäng från att få ett D, fick däremot bättre på dem svåra delarna om man jämför på den enkla delen, vilket betyder att jag förstår C och A frågorna bättre än E frågorna, Kan då en lärare sätta att E i slutbetyg om man är så nära ett D och visat i lektionerna samt på vissa prov att jag ligger mellan dessa betyg. Jag har ett problem när det gäller prov då jag alltid presterar sämre vad jag egnetligen gör, men på lektionerna kan jag svara på alla typer av frågor, ska ha betygssamtal imorgon där lärararen ska förklara varför hon satte betyget, finns det något jag kan säga för att få henne att förstå att jag inre förtjänar detta betyget hon satte till mig, eftersom jag inte har problem med matte, det gäller bara prov.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Selma,
    det är läraren som har utbildning för och kompetens för att sätta betyg, inte studie- och yrkesvägledare. Jag förstår att du är upprörd och vill ha svar. Svaret kan du få - om du kan få ett svar och en förklaring, som du kan förstå och acceptera från en Lärare i matematik; och i första hand av just Din lärare i matematik.
    Prata med din lärare.
    Du kan be din klasslärare/mentor om råd.
    Du kan också vända dig till rektor på din skala. Det är rektor som är yttest ansvarig för allt som händer på en skola.

    Vänligen och med förhoppning om att det löser sig snabbt och på ett bra sätt!
    L.

    Liselotte