Nora
    Hej. Jag är snart 20år. Har alltid haft svårt i skolan och gymnasiet har inte fungerat. Jag oroar mig ständigt över min framtid då jag läser att utan gymnasiet kommer man ingenstans. Men min mamma säger att jag sluta oroa mig för det kommer att lösa sig. Att lss (har högfungerade autism) och arbetsförmedlingen kan hjälpa mig. Och även att det går att få ett jobb även utan gymnasiet. Men går det?

    Är jag ensam om att inte klara gymnasiet? Och finns det inte praktiska kortare utbildningar?
    • Anna : Inom vilket område vill du jobba? Hitta gärna några yrken på www.framtid.se som du är intresserad av; se vad som står om utbildningar till de yrken. Du får också gärna komma med frågorna om de yrken - till oss här på fråga syv. Jag ska nu också skriva ett svar till dig. Se nedan om en stund. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    vissa yrken kräver lång akademisk utbildning - t.ex läkare, Högskolelärare, forskare eller Civilingenjör. Men det finns också många yrken som inte kräver långa utbildningar på eftergymnasial nivå. Finns många yrkesutbildningar som ligger på gymnasial nivå, t.ex till yrken som undersköterska, elektriker, bagare, konditor, bussförare ( och andra typer av yrkesförare). Som behörighet att gå en yrkesutbildning på gymnasial nivå ställs det att man har "grundskolekompetens". För vuxna är det i praktiken godkända betyg från vårterminen i årskurs 9 i svenska, engelska och matematik. Från engelska kan man få dispens, och ibland även från krav på mattekunskaper. Alltså, kan man svenska språket som motsvarar godkänt betyg från grundskolan, så kan man antas till en sådan yrkesutbildning, som finns på komvux (man söker till komvux i den kommunen där man är folkbokförd).
    Arbetsförmedlingen kan också många ggr "skicka" till korta yrkesutbildningar, som kan vara från några veckor till några månader.
    Att oroa sig hjälper inte att komma fram till målet! Det är mycket bättre att "ta action", alltså göra konkreta "rörelser" för att komma fram till målet, om man vet vad målet är... Är målet att få vilket jobb som helst snarast möjligt? eller är målet att utbilda sig till ett viss yrke (i så fall till vilket)?

    Du skriver att du blir snart 20 år. Fyller du 20 år under resten av kalenderåret 2020 eller blir du 20 under nästa kalenderår? det är viktigt pga komvux kan ta in dig från 1 juli det året som du fyller 20år. Detta pga du inte har avslutad gymnasieutbildning (har man det, kan man vara yngre och ändå börja läsa på komvux). Även om du fyller 20år under 2021 och därför kan påbörja läsa på komvux som tidigast från 1juli 2021, så kan du göra planering och ansöka om utbildning på komvux långt innan 1 juli, alltså under våren.

    www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Du får gärna titta på många av dem. Du kan t.ex börja med att titta på olika hantverksyrken, t.ex Urmakare, Juvelfattare, Ädelstensslipare, Ciselör, Guldsmed, Silversmed, Gravör, Lädergravör, Mathantverkare, Keramiker, Låssmed och Korgmakare. Till vissa av de ovan nämnda hantverksyrken finns i princip endast en möjlighet att utbilda sig: genom att "gå i lära" hos en verksam hantverkare (som vuxenlärling, alltså). Då letar man efter en verksam hantverkare som är beredd att ta en lärling och ber Arbetsförmedlingen om hjälp med försörjning och försäkringar (jag kan inte garantera att AF alltid kan godkänna alla de praktikplatserna/lärlingplatserna som man själv hittar men det är i alla fall värt att försöka om man är intresserad av att utbilda sig till något "smalt" praktiskt hantverksyrke).

    • : Hej och tack för svar. Jag fyller 20 i mars 2020. Vad innebär detta? Jag vet inte vad jag vill göra, det varierar. Men jobba i butik (Willys, Ica, dollarstore, bla..), barnskötare (hur svårt är det att få jobb som det efter komvux utbildning?) om jag någongång blir frisk från min ätstörning vill jag jobba som förskolekock. Har ibland drömmar om att jobba med hundar (typ hunddagis? Andra förslag?). Jag mår väldigt dåligt och känner mig totalt misslyckad som inte klarar gymnasiet och kommer förmodligen aldrig lyckas genomföra en hel gymnasieutbildning (få examen).
    • Anna : Då är du 20 år redan, för 20mars 2020 har redan "varit".:) Då kan du börja på komvux vilken dag som helst, oavsett vilken tidigare utb.bakgrund du har.
    • : Menar 2021...
    • : En fråga till. Är det ”lönt” att utbilda sig till barnskötare?
    • Anna : Om man inte vet vilket yrke man vill utbilda sig till då är det bra att medan man funderar på yrkesval försöka lära sig så mycket engelska man kan och jobba mot att kunna ta körkort B, för personbil (om man har råd - det är tyvärr rätt dyrt att ta körkort). Att kunna engelska och att kunna köra bil är mycket bra i nästan alla yrken - det är i alla fall aldrig en nackdel om man kan engelska och kan köra bil! :)
    • Anna :

      SVAR OM "LÖNT" ATT UTBILDA SIG TILL BARNSKÖTARE: svår fråga. Barnkullar går upp och ner och vissa år är det ont om förskolepersonal men om ett par år efter det börjar man lägga ner förskolorna för att "barnen räcker inte till". Det finns inte samma antal barn i förskoleålder varje år. Och de som "åker ut" från arbetsmarknaden är de som jobbar på förskolorna utan förskollärarutbildningen, som är en 3,5år lång högskoleutbildning. Vissa kommuner anställer "fast" endast förskollärare. Och barnskötare får visstidsanställning som kan bli förlängd /eller inte/ mycket beroende på vilka behov som finns just då (antal barn i förskoleålder).
      Så länge barnskötare är icke-legitimations yrke, och finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha, får arbetsgivare anställa vem de vill, med vilken tidigare utbildning som helst. Kravet är endast att man ej finns i belastningsregister hos polisen... men angående utbildning så är det fritt för arbetsgivare att anställa vem de vill, därför kan konkurrens om jobbet bli väldigt tuff och valet som arbetsgivaren gör kan stå endast mellan de som har examensbevis från Barn- och fritids programmet + några års erfarenhet av att redan ha jobbat som barnskötare. Men om det är just då ont om förskolepersonal kan det bli lätt att få jobb som barnskötare men så fort barnkullarna går ner igen, riskerar man att förlora jobbet (även om man är fastanställd kan man bli uppsagd pga arbetsbrist).

    Läs alla kommentarer