Dimtri
    Var hälsade alla SYV entusiaster! Jag har ett problem i mitt fall som jag måste bemöta.

    Jag går för nuvarandet i naturvetenskap i mitt 3e år på gymnasiet och jag är i en ''bit of a pickle'' så att säga. Nu är det så att jag har fått A i alla ämnnen under 3 år förutom i religion 1 som jag har just nu eftersom att jag fick B på den senaste examinerande uppgiften och nu ligger jag i riskzonen som sagt för att få B istället för A. Jag vill gärna gå i läkarprogammet men där kräver dem topp betyg och jag känner för att hoppa av gymnasiet och bli en snickare eftersom att min dröm rann ut i sand. Inget annat intresserar mig förutom att vara snickare. Jag har fått en massa stress just nu, ED och liknande. Det tar tär på mig och jag vill bara bli snickare och slippa allt just nu. Vad kan vi lära oss från detta och vad bör jag göra?

    Tack så mycket syv

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, tråkigt att du känner att din dröm "rann ut i sand". ... Men om du vill bli snickare - då hittade du en ny dröm! :)
    Det finns olika sorters snickare - kika gärna på alla de olika yrkespresentationerna (nedan):
    Byggnadssnickare >>
    Möbelsnickare >>
    Verkstadssnickare >>
    Möbelrenoverare >>
    Båtbyggare >>
    Inredningssnickare >>
    ...

    Kika gärna på www.hantverksakademin.se - info om utbildningen till möbelsnickare på Hantverksakademin.

    Om du just nu inte mår bra, sök vård; du kanske behöver vara sjukskriven under en period. Det går inte att avgöra på distans; och SYV är inte läkare eller psykolog. Vi kan inte veta om du behöver vård eller behandling av ngt. slag eller vara vila upp dig... det måste du prata med läkare och/eller med psykologen om.

    Om du blir sjukskriven, tar du tar i studierna sen, när du blir frisk igen.
    Om du nu kan studera och får ut Examensbevis med A-betyg i nästan alla kurser men med B i religionskunskapen, så har du topp-betyg, grattis i så fall. Med det betyget kan du komma in många högskoleutbildningar, men om du vill bli snickare - då är det på andra ställen än högskola, som du behöver läsa.
    Du får gärna prata om det med SYV på din skola; du kan också boka tid för samtal med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dimtri.
    För din generation är det inte orimligt att anta att de flesta kommer att byta yrke flera ggr - kanske upp till fem ggr, under sin karriär. Det blir allt mer sällan att man jobbar med samma saker hela sitt yrkesliv. Yrkeslivet blir allt längre + många arbetsuppgifter försvinner eller förändras så mycket att de "hamnar" i ett nytt yrke;
    nya yrken "uppstår" också - ex. Drönarpilot >>, VR-utvecklare >>, UX-designer >>, Hologramutvecklare>> och Designer av självkörande bilar - är yrken som ingen hört talas om för några få år sedan.

    Liselotte