Annika
    Jag går denna vecka ut högstadiet och ska börja gymnasiet på ekonomilinjen till hösten. Har inga idéer alls om vad jag vill jobba med i framtiden så valde mest gymnasielinje på måfå. Mitt val har känts bra tills nu.
    Börjar fundera mer och mer på naturlinjen, men vet inte om jag skulle passa in där. Behöver man vara en "pluggis" för att klara plugget där? Kommer man behöva plugga hela fritiden för att palla med? Och måste man vara den där lite smartare? För vet inte hur jag ska kategorisera mig själv. Jag har ungefär 280/320 poäng (valde bort språk så kan ej nå maxpoängen 340) och tycker skolan i allmänhet är väldigt rolig för är väldigt nyfiken på att lära mig nya saker. Men har ganska lätt att stressa upp mig och att inte påbörja saker i tid vilket gjort att jag har lägre betyg än vad jag vet att jag egentligen skulle kunnat nå.
    Jag undrar därför om jag är kapabel att gå natur? Har bara hört av andra att man måste vara väldigt duktig och smart av sig för att palla med studierna där. Samtidigt är det just dessa kurser jag är intresserad av. Dessutom, om jag nu väljer att byta så är omvalsperioden slut; så hur gör man då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Annika!

    Jämför programplaner som du finner på http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram & du kommer att se att många kurser är densamma på alla högskoleförberedande program.

    Den största skillnaden mellan Ekonomi och Naturvetenskapsprogrammet är matematik: avancerat spår på NA och medelsvårt på EK. Se alla programplaner på http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram
    jämför dem och du ser exakt vad skillnaden är.

    Nu är det, hur som helst, för sent att ändra sig. Om du vill ändra nu, så blir det "sen ansökan" och du kan få plats "i mån av plats" det vill säga om lediga (tomma) platser står på programmet när alla behöriga sökande kom in.

    Om du inte vet vad du vill göra efter gymnasiet, spelar det inte så stor roll vad du går för program på gymnasiet. Du växer och mognar för varje dag. Du kommer säker under gymnasiet komma på vad du vill göra senare. Det är aldrig för sent att ändra sig. Det finns ju Komvux - som man kan komplettera på efter gymnasiet.

    Jag tycker du kan invänta svar från gymnasieantagningen & se var du kommer in. Du kan genom val av programfördjupande kurser och kurser inom Individ.val få ditt Ekonomiprogram likna Naturvetenskapsprogram.

    Du får gärna återkomma om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    ANNA