Samuel
    Hej, jag är 16 år och har just valt en skola och en linje och det var Ekonomi. Min kompis tog det Humanistiska språket och ska läsa språk på samma skola. Jag hann att fixa E på matte på de sista 6-5 veckorna tror jag något sånnt i 9an. Jag är intresserad av Ekenomi för det låter intressant att starta ett eget företag och ha ett bra jobb med bra '' pengar ''. Det var allt jag tyckte om med Ekenomi, jag hade inget annant intressen för andra grejer. Men för och med nu blev jag lite intresserad av Humanistiska program och läsa moderna språk som min kompis. Men jag har redan valt Ekenomi och jag börjar den 20e augusti men det enda som stoppade mig att välja Humanistiska var att vad kan man göra efter man är klar med högskolan i det Humanistiska programet? Det fanns ingenting ingen karriär eller något slags sånt. Men jag hörde att man kunde bli tolk och tjäna ganska bra med pengar. Så nu blev jag väldigt osäker på om att jag valde rätt.. För jag vill ha ett jobb som jag tjänar bra med pengar det var främst varför jag tog Ekenomi, Men jag är inte så bra på matte som jag sa jag fick ett E.... Är det några råd ni kan ge mig... väldigt osäker just nu

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Samuel!

    Man kan bli egen företagare efter vilket gymnasieprogram som helst. Man kan bli tolk efter Ekonomiprogrammet och man kan utbilda sig till ekonom efter Humanistiska programmet.

    Om HU kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/HU och programplan finns på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf och där kan du se vilka kurser som läses. Väljer man inriktning Språk på HU, måste man även läsa Latin, 100 poäng, som en obligatorisk kurs.

    På Ekonomiprogrammet läser man 100 poäng Moderna språk (en kurs) men det finns möjlighet att läsa Moderna språk inom programfördjupningar (300 poäng - tre kurser) plus kan man välja läsa Moderna språk även inom individuellt val ( 200 poäng - två kurser). Det finns, alltså, möjlighet att läsa väldigt mycket språk även på Ekonomiprogrammet.

    Angående matte, så är frågan om du har motivation och vill satsa på att bli bättre. En bra sida där kurserna är upplagda för självstudier är www.matteboken.se och Mattecentrum driver kostnadsfria Räknestugor i många städer. Se på http://www.mattecentrum.se/raknestugor om det finns en sådan nära dig.

    Det kan även finnas andra möjligheter att få hjälp med matten. Fråga din mattelärare och på det lokala biblioteket om det finns kostnadsfri läxhjälp nära där du bor.

    På inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet läser man matte 1b och 2b men på inriktningen Ekonomi läser man även matte 3b som en obligatorisk kurs.

    Vill man läsa så lite matte som möjligt på gymnasiet men ändå gå ett högskoleförberedande program, är det Humanistiska programmet som rekommenderas i så fall.

    Ang. vilja satsa på en gymnasial utbildning för att kunna tjäna "bra med pengar" efteråt, så behöver det inte vara ett högskoleförberedande program. De senaste arbetsmarknadsprognoserna säger att det är bl a ganska ont om utbildade kockar och om sjuksköterskor. Till kock utbildar man sig på http://www.gymnasieguiden.se/program/RL
    och till sjuksköterska kan man läsa efter många olika gymnasieprogram - bl a efter Vård- och omsorgsprogrammet men där måste man lägga till de rätta kurserna. Om exakt vilka, läs på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Efter grundutbildning till sjuksköterska kan man läsa påbyggnad och bli specialistsjuksköterska och få upp till 35 - 40 000 kr. i månadslön (pga tillägg för obekväma arbetstider, extra skift mm).

    Jag säger inte att du måste utbilda dig till kock eller till sjuksköterska eller om att jag rekommenderar dig att byta till ett yrkesprogram men det är ett alternativ som jag tycker du bör fundera över.

    På ett yrkesprogram (det finns 12 stycken) läser man enbart Matte 1a som en obligatorisk kurs. Man kan bli egen företagare eller läsa på högskola eller på yrkeshögskola efter ett yrkesprogram.

    Råder dig kika in på http://www.yhguiden.se där yrkeshögskoleutbildningar finns. Det är eftergymnasiala utbildningar som är oftast kortare än högskoleutbildningar och med mycket goda chanser att få jobb direkt efter.

    Du skriver att du är väldigt osäker just nu och jag förstår att det känns som ett viktigt beslut, vilket det också är men jag vill ännu en gång påpeka att det är absolut inte kört om man valde "fel program". Det går oftast att byta program och det går också att läsa många olika eftergymnasiala utbildningar, oavsett vilket program man gick på gymnasiet.

    Rekommenderar dig läsa på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/
    och titta genom alla de olika yrken på http://www.framtid.se/professions/

    Om var jobben kommer att finnas på 5 och 10 års sikt, se på http://www.fragasyv.se/info/har-finns-jobben

    Om du på allvar funderar på att byta till Humanistiska programmet, råder jag dig att ta reda på om det finns någon ledig plats på HU (du kan byta enbart i fall plats finns). Sedan är det också mycket viktigt att få dina föräldrar (vårdnadshavare) med "på noterna". Du är ännu icke-myndig och dina vårdnadshavare måste godkända val av utbildning.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare