Ida
    Hej!
    Har de senaste veckorna börjat fundera mer och mer på mitt gymnasieval. Jag har valt natur, och jag har kommit in. Men min "naturval" var mest ett val, för att vara ett val om man säger så.

    Jag vet inte vad jag vill arbeta med senare därför känner jag att det är bra med ett så brett program som möjligt.

    Just nu är jag väldigt ambivalent av mig, jag har en massa för och nackdelar men jag kommer inte fram till något vettigt för det.

    Lärarna på naturlinjen här var jag bor är riktigt bra, vilket är ett stort plus.

    Om man ska gå på mina betyg och vad jag tycket är roligt/ går enkelt för mig så fungerar det inge vidare. Jag har höga betyg i allt. Som lägst C. Men mina betyg har kostat, jag har mått dåligt psykiskt. Det är en faktor till varför jag tvivlar på mitt val, natur alltså. Om jag kommer fortsätta att pressa mig och känna mig stressad osv.

    Jag har börjat fundera på samhällslinjen, iom att det är mycket "resonera i flera led", vilket jag blivit bra på nu.

    Just nu känns det som om jag väljer mellan natur och samhäll.. men jag kommer inte fram till något vettigt...

    Känns som om Natur är något jobbigare eftersom det är mer "faktaplugg", mer korrekta eller felaktiga svar medans på samhäll så resonerar man mer?

    Jag vet inte hur jag ska tänka.. Ingen aning faktiskt. Jag har ingen aning vilken linje jag ska gå...

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ida!

    Har du redan gjort ditt val till gymnasiet? I så fall kan det vara så att du har begränsade möjligheter att ändra dig nu. För att ett byte ska kunna vara möjligt krävs det att det finns lediga platser på programmet/ och skolan. Eftersom samtliga elever som sökt i tid har "företräde".

    Efter naturvetenskapsprogrammet har du många möjligheter att studera vidare, detsamma gäller samhällsprgorammet.
    Som du säger är det också svårt att veta när man är ung vad man vill göra och jobba med senare i livet.
    Jag tycker inte heller att det är något du behöver bestämma dig för nu. Du kan alltid ändra dig!

    Det tips som jag kan ge dig är att välja efter intresse, vilka ämnen tycker du är roliga?

    GymnasieGuiden.se kan du läsa om samtliga program, du kan också se programplanerna som visar vilka kurser som ingår i respektive program.

    Så sammanfattningsvis, börja med att ta reda på om ett byta överhuvudtaget är möjligt?
    Därefter gör en plus -och minus lista med respektive program, på så sätt kan det bli tydligare vad du vill.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV