Caprice
    Jag går bara i sjuan men jag vet vad jag vill ha för framtid och vad det ska innehålla
    Jag har alltid älskat fotboll sen jag var liten och jag vill jobba inom fotbollen men inte som spelare utan antagligen som psykiater eller
    den som håller koll på alla stategier och spelarna kan komma fram och fråga
    och på senare väg kanske bli tränare. Men jag vet inte vilket gymnasie, program eller behöringhet och inriktning jag behöver. Jag vill även jobba med det utomlands helst spanien. Vilka fortsatta studier ska jag ta?
    tack på förhand Milla!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Caprice,
    bra att du har i god tid börjat fundera på ditt yrkesväl.
    Just nu är det jättebra om du försöker få så bra betyg och stabila, djupa kunskaper i alla ämnen som du läser - detta för att i å k 9 kunna få höga betyg och kunna komma in på vilket gymnasieprogram du vill.
    De med höga betyg kommer in först och de som inte kommer in på en gymnasieskola som de önskar, får gå på någon annan skola - där det finns lediga platser.
    Läs på och kämpa för så höga betyg som möjligt!

    Angående yrke och val av utbildning: de låter som om du är mycket intresserad av att bli Psykolog med specialisering "sport" alt. lärare i idrott (för att kunna bli tränare). Om du vill bo och jobba i Spanien, är det bra att kunna mycket spanska.
    Det är inte svårt att bli BEHÖRIG till Psykologutbidlnignen - men det är mycket höga antagningspoäng till den utbildningen. Du kan gå vilket som helst gymnasieprogram och bli behörig till Psykologutbildningen men sedan, för att komma in - behövs det A-betyg i alla kurser /eller nästan... kanske ett eller två st. B-betyg men resten A/ alternativt man bör skriva Högskoleprovet och få högt resultat på det, vilket är svårt - man får träna mycket och skriva om provet flera gånger (det hjälper att vara duktig i skolan, läsa på - och speciellt i matte, svenska & engelska, men även i alla andra ämnen - för att högskoleprovet mäter allmänna kunskaper och förmågan att tänka logiskt och klara av utföra komplicerade intellektuella uppgifter under tidspress).

    Just nu, när du går i å k 7, råder jag dig att sträva efter högre betyg i alla ämnen, att läsa spanska och engelska - så mycket som möjligt.

    Vill passa på och ge tips om att det finns utbildningar på Yrkeshögskolan som inte är så kända och jag skickar därför en länk till dig - se om t.ex. den här utbildning skulle kunna vara intressant för dig: http://www.yhguiden.se/utbildning/caddie-sport-and-business/sportmarknadsforare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare