Wilma
    Hej, jag är väldigt osäker kring val av linje. Skriver här eftersom vi inte har någon syv på vår skola just nu. Ska ju göra mitt "låtsas val" snart och är väldigt kluven. Jag har aldrig haft något som tilltalar mig som jag velat gått och har inget speciellt intresse förutom att umgås med vänner, typ. Jag funderade på media linjen för några år sedan men sen tog dom bort den och det blev samhälle inriktning media eller estet inriktning media. Jag är osäker på linjen just för att jag inte vet till 100 % om det skulle vara roligt. Det är den linjen det lutar mest mot just nu just också för att den är högskoleförberedande. Har funderat på hotell & turism, resturang & livsmedel och hantverk också. Men dom är ju inte högskoleförberedande? Hur ska jag göra för att känna mig säker i mitt val, har läst om dom, ska på programdagar på alla 4, men det känns som jag kommer sitta med samma fundringar och känna mig osäker innan valet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Wilma,

    jag kan tyvärr inte ge dig någon garanti på att du kommer att känna dig säker på ditt gymnasieval.

    Det är mycket som spelar roll: även hur långt det är till skola, skollokaler, och vilka klasskamrater du får (och det sistnämnda är det ju ingen som vet... än). för dig är det viktigt att umgås med folk, som du skriver i din fråga - och då kan "klasssammanställningen" dvs vilka elever som "hamnar" i din blivande klass - bli väldigt viktigt, kanske det viktigaste för dig...

    Och vad ska man då göra? Här tänker jag så här: om du redan nu, på förhand kan acceptera tanken på att det kanske inte blir så att alla i din blivande klass blir jättegoda kompisar till dig, men att det är OK för att du kan umgås med vänner utanför skolan, och att du satsar på utbildning - att skaffa dig kunskaper och betyg (det är ju i första hand därför man går i skola över huvudet taget).

    På alla program läser man mycket "av samma" - exempelvis alla läser Engelska 5, Svenska 1 och Idrott och hälsa 1. Alla läser historia, samhällskunskap, religion och matte - men här är det inte lika mycket inom varje ämne så klart.

    Eftersom du inte vet idag vad du vill jobba med i framtiden (och det är inte alls konstigt - för att det är väldigt många ungdomar i din ålder som inte vet det - och de som "vet" kan när som helst ändra sig helt och hållet) - fundera på att skaffa sig ett yrke är mitt råd + välj läsa kurser för grundläggande behörighet till högskoIestudier (som är din rättighet som elev på alla yrkesprogram).

    Om man har ett yrke, kan man skaffa jobb redan på gymnasiet (extrajobb och sommarjobb), tjäna pengar och skaffa sig arbetslivserfarenhet och referenser (goda vitsord) inför kommande anställningar. På gymnasiet kan man lära sig många olika yrken - som t.ex kock, undersköterska, elektriker, fordonslackerare, byggnadsmålare, chaufför (buss och/eller lastbils-) bara för att nämna några.

    Du skriver om "låtsasval" som kommer snart och jag tror du menar så att du ändå kan sedan ändra dig under omvalsperioden. Och ja, det stämmer - du ska kunna ändra dig senare under våren.

    Det är bra att du ska gå på programdagar och jag hoppas det "klarnar" eller att du "fastnar" för någon skola eller någon specifik utbildning. Blir det inte så, tänk på att man kan faktiskt ha ett jobb för att göra nytta för samhälle och tjäna pengar, även om det inte är ens drömjobb. Roliga saker kan man göra på fritiden. Det är givetvis bra om man gillar sitt jobb - men alla gör inte det, och det kan funka i alla fall. Och så kan man kanske också lära sig att tycka om sitt jobb, om man vet att man gör nytta för andra och själv tjänar pengar så att man kan resa, gå på konserter, köpa det man behöver och kan allmänt "stå på egna ben" ekonomiskt.

    Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - där finns det jättemånga yrkesbeskrivningar och återkom om du har fler frågor.

    Med vänlig hälsning

    Daniel SYV