johnJ

    Jag går en inriktning andra året och känner att jag vill byta till en annan inriktning på samma linje hur vet jag om jag gör rätt beslut så fort jag kommer till skolan känner jag ett tvivel som ej försvinner hur ska jag göra?

    • : jag är dock osäker om det rätt beslut att byta för det känns inte helt rätt heller sanningen är att jag har noll aning vad jag vill göra har mest en ångest som ej har försvunnit på 2 veckor
    • Anna : Vilket program och vilken inriktning går du? Och vilken inriktning funderar du på att byta till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på många gymnasieprogram är det inte så viktigt (för behörighet till eftergymnasiala studier) vilken inriktning inom programmet man går. På yrkesprogram och på estetiska programmet är olika inriktningar nästan som "olika program". För att ha någon som helst möjlighet att ge dig råd så måste man veta vilken utbildning, program och inriktning du går, och vilken inriktning du funderar på att byta till. Har du några tankar kring vad du vill göra efter gymnasiet? Vill du börja jobba snarast möjligt eller vill du studera vidare? Vilket är ditt "dröm-yrke"? Är det själva utbildningen, innehåll i kurserna som du har ångest över eller tanken på att gå till skolan? Mår du bättre under skolfria dagar/veckor? Har du pratat med kuratorn på din skola?

    • : Jag går utbildning till att bli golvläggare men jag känner ibland att jag hellre skulle villa vara träarbetare och det är mest ångest över att gå till skolan
    • : Det känns mest fel allting när jag kommer till skolan ungefär som att jag tvingar mig själv att gå dit och har inga drömmar om att bli golvläggare
    • Julia :

      Tror du att du skulle trivas bätter om du gick utbildning till träarbetare? eller vill du inte gå i skolan, över huvudet taget? Om du är 18 år gammal, är du myndig och kan skriva av dig från skolan - men vad ska du då göra i stället? Kan du få jobb inom kort?