Nicole12

    Hej, Jag finner mig själv ostimulerad av universitetsstudierna jag bedriver just nu. Jag pluggar ungefär i 8-10 timmar per vecka när vi har tentaperioder och tröttnar väldigt fort då jag lärt mig det mesta inom en vecka. Skulle ni rekommendera mig att byta till något ”svårare” eller läsa i snabbare takt? Känns som att jag slösar min tid när jag har så mycket fritid. Pluggar för närvarande till fysioterapeut. Kanske är läkarprogrammet eller Jurist mer passande då det kräver mer studier ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har mycket fritid så kanske du kan skaffa dig extrajobb eller läsa vid sidan av ditt program - antingen på en reguljär utbildning eller genom självstudier. Vill du bli läkare eller jurist sök till läkarprogrammet eller till juristprogrammet och se om du kommer in. Om du kommer in kan du byta från din nuvarande utbildning till den nya utbildningen.
    Om du vill bli fysioterapeut, måste du få ut fysioterapeutexamen som kan endast tas ut i slutet av fysioterapeutprogrammet. Om du lär dig snabbt så är det jättebra men studierna lär bli allt svårare "eftersom".. alltså ju längre in i utbildningen man kommer. Du kan också lära dig mycket mer på djupet - alltså mer än den mängd kunskap som ger godkänt betyg på provet (det finns stora möjligheter att lära sig genom "eget intresse"/självstudier).

    Studie- och yrkesvägledare