Fanny
    Jag fick en trea på Swedish A1 på PRE-IB, men har nu bytt program och har valt att gå första året igen på grund utav kurs skillnaderna. Och här läser dem Svenska 1, jag undrar om det motsvarar samma kurs? Jag fick högsta betyg i kursen på PRE-IB, och det känns onödigt om jag ska läsa om kursen. Motsvarar det då ett A också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny,
    jag vill uppmärksamma dig på att i fall du inte går på lektionerna i Svenska 1, kan det betraktas som skolk och om du tar bort ett ämne från din studieplan, läser du inte heltid och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN.
    Även om du fick A i kursen, så är det så att i SPRÅK kan man alltid blir ännu liiiiite bättre, lära sig några nya ord och läsa om samma bok men upptäcka nya spännande detaljer och någon ny synvinkel om en "sidospår" i handlingen.
    Du har guldläge nu - när du inte behöver lägga mycket tid och energi på Svenska 1, då du redan har kunskaper i kursen, kan du lägga tid på andra ämnen samtidigt som du blir ännu lite bättre i Svenska /ordförrådet kan man alltid fylla på: t.ex. titta på "svåra svenska ord" i Högskoleprovet; ta reda på vad "Hortonom" gör på sitt arbete och EXAKT HUR MÅNGA olika betydelser ordet "mål" har i svenska språket... annars kan man fördjupa sig i diskussionen "var går skillnad mellan Språk och Dialekt" och eftersom det finns "femtioelva" teorier om det, så är det material till flera doktorsavhandlingar som man kan samla på sig och ändå inte riktigt kunna svara på frågan...*L* ;-).

    Fundera över mitt förslag och återkom om du vill ha svar på fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV