Kimia
    Hej
    Undrar på vilka sätt det är bra att både ha höga betyg & även hög resultat av Hp efter VO?,då man vill söka till attraktiva högskoleutbildningar som,läkarprogrammet.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    jo, så här är det: högskoleprovet ger en extra chans. Även om du skulle ha alla A-betyg i alla kurser + max i merit, vilket ger 22,5 Mtv som är det högsta möjliga, så är det inte säkert du kommer in på läkarutbildningen för att det förekommer att antal sökande med högsta Mtv är fler än antal platser och då blir det kanske utlottning.
    Med högt resultat av Högskoleprovet kanske du kommer in i den kvoten.
    Sedan är det också så att ibland tittar de på betyg även om man söker i HP kvoten. Och tvärtom.
    Säg att det finns två personer som konkurrerar om den sista platsen i kvoten Högskoleprovet: de har alltså exakt samma resultat på HP och de är två personer och bara en plats, då tittar de som gör antagning på vem av dem två som har högre Mtv - och den kommer in.
    På så sätt är det positivt och fördelaktigt att ha både höga resultat i alla kurser /höga betyg/ och högt resultat på HP. Det är oftast så att den som har höga betyg också får högt på HP för att högskoleprovet mäter allmän kompetens, kunskaper i språk /svenska och engelska/, logiskt tänkande och minne. Alla de färdigheter och egenskaper gör också att man klarar sig bra i olika gymnasiekurser. Därför är det oftast så att har man höga betyg, får man högt resultat på HP också.
    Det kan förekomma undantag, men som regel är det så som jag beskrev ovan.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV