Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Antagningsstatistik för Juristprogrammet  vid Göteborgs universitet visar att följande meriter brukar ge plats på utbildningen: i direktgruppen BI brukar meritvärde på över 20.0 krävas (mellan 20 och 21, ofta närmare 21 än 20) och, förvånande nog, brukar antagningsgräns i BII (kompletteringsgruppen) ligga lite Lägre än i BI (lite, men ändå lägre, vilket är rätt ovanligt och betyder att det brukar ofta bli lite lättare att komma in om man inte direkt på gymnasiet blev behörig utan kompletterade efter gymnasiet först... annars, så brukar det oftast bli tvärtom men det är också mycket slump i det).
    Att antagningsgränsen ligger på över 20.0 betyder att alla A-betygen i alla gymnasiala kurser räcker inte utan man måste även ha - i alla fall - någon meritExtra-poäng. Om vad meritpoängen är och vilka kurser som ger dig meritpoäng - se gymnasieGuiden.se/merit
    Vad gäller HP-urvalet, resultat från högskoleprovet, så brukar gränsen ligga på 1.30 eller 1.35 vilket är, enligt mig, förvånande lågt. Jag skulle inte bli förvånad om HP-gränsen låg mycket högre upp... med tanke på att juristprogrammet är en så populär utbildning.
    Att man gjort högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; behörig måste man i vilket fall vara. Men med högskoleprovsresultat prövas man även i HP-urvalet. Har du gjort högskoleprovet?
    Om ditt meritvärde och resultat från högskoleprovet inte kommer ge dig plats på juristprogrammet till hösten, kan du göra högskoleprovet och även försöka höja ditt meritvärde.
    Att AU-alternativt urval skulle tillämpas på juristprogrammet på GU känner jag inte till. Om vad AU är för ngt., var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Se också om du kan tänka dig söka till juristprogrammet på andra orter. Kika annars också på enskilda kurser (OBS! man kan inte få juristexamen på annat sätt än genom juristprogrammet), t.ex den här kursen: gu.se/studera/hitta-utbildning/juridisk-grundkurs
    Titta också gärna på yrkeshögskoleutbildningar - t.ex utbildningar som leder till yrket Paralegal. Men det finns även andra yrken som har ganska mycket med olika juridiska "aspekter" att göra, t.ex SocionomAdoptionskonsultBygglovshandläggare, Upphandlare och Personalvetare.

    Hänvisningar/lästips:
    yhguiden.se/branscher/juridik -se urval av yrkeshögskoleutbildningar (OBS! man kan söka till högskola-universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar - eftersom de ansökningar påverkar ej varandra);
    framtid.se/yrke/jurist
    gymnasieguiden.se/informeras/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare