Ariana
    Hej! Jag är intresserad av kriminologiprogrammet på universitetet, men jag vet nt om min merit kommer räcka. Jag har läst att man kan läsa fristående kurser hur går det till och får man samma utbildning som en som läser kriminologi programmet?

    Ännu en fråga om man skulle läsa fristående kurser, hur vet man vilka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ariana!
    hur lätt eller svårt det i framtiden bli att komma in på olika utbildningar, vet man tyvärr inte. Antal utbildningsplatser kan förändras och även andra faktorer påverkar också, bl.a hur populär yrket Kriminolog blir.
    Yrket kriminolog är i Sverige (i alla fall ännu) icke-reglerat, vilket betyder att inga strikta krav finns på vilken utbildning man måste ha, utan varje arbetsgivare får fritt välja bland sökande till tjänster och anställa med vilken utbildning "som helst".
    Vill man läsa fristående kurser i stället för ett program, så kan man se vilka kurser som ingår i programmet/programmen och se sedan om de kurser går att söka som fristående.
    Det an dock vara svårare att komma in på fristående kurser än på ett program inom samma ämne.
    I så fall kan man försöka höja sitt meritvärde, göra högskoleprovet eller försöka hitta en annan utbildning som man också kan bli intresserad av men där det är lättare att komma in på.