Kimia
    Hej,
    undrar på vilket eller vilka sätt det är lättare att komma in på tandhygienist utbildningen om man gått på Na eller VO.

    Tacksam för svar!/mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    om man går på VO, behöver man komplettera med kurser på komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår för att bli behörig till Tandhygienist.
    Om man går på NA, kan man söka direkt efter gymnasiet.
    Det tar, alltså, längre tid - om man går "via VO". *L* :-) men annars är det ingen skillnad. Resultatet kan bli detsamma: är man behörig till en högskoleutbildning, spelar det ingen som helst roll i fall man skaffade sig den behörigheten på gymnasiet (och vilket program på gymnasiet) eller på komvux eller på en folkhögskola eller via prövningar.
    Är man behörig, så är man - och då har man en chans att komma in.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : ok,tack för svaret.Undrar bara har man större chans att komma in om man har arbetslivserfarenhet?.Mvh
    • Mikael : Om det inte står i behörighetskraven att man måste ha arbetslivserfarenhet då spelar det ingen roll. Med vänlig hälsning, Mikael syv