Emma

    Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
    Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
    På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
    Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
    Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
    Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
    Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
    Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.

    Frågor och svar taggade med 'kognitionsvetenskap' (3 st.)

    • Hej

      Vägar efter kognitionsvetenskap?

      Hej! Under den senaste tiden har jag funderat på att läsa kognitionsvetenskap på Linköpings universitet. Det låter intressant, men inte utmanande för mig. Därför har jag funderat på civilingenjör. Vilka yrken eller vidare studier kan jag läsa efter kognitionsvetenskap? Eller ska jag satsa på...

      Julia: : Hej Alva!Med kandidatexamen i kognitionsvetenskap får man en bred och kvalificerad teoretisk kunskap om hur biologiska och maskinella system bearbetar och kommunicerar information. I en komplex och... Läs hela svaret
    • Vilsen

      Hur mycket matte det inom systemvetenskap och kognitiksvetenskap?

      Hej! Jag undrar hur mycket användning av matematik det är inom systemvetenskap och kognitionsvetenskap? Jag har sökt till båda på universitetsnivå och har behörighet men har kämpat mig igenom matematik 2A och alltid haft svårt för matte....

      Anna: : Hej Matilda,om du blir antagen till en viss utbildning då har du uppfyllt kraven för behörighet och har god chans att klara utbildningen (i annat fall lär du inte bli... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilket grupp man hamnar?

      I vilket grupp man hamnar ( B1 eller B2) om man har gjort prövning under gymnasiem , inte efter?

      Mikael: : Hej, om prövning gjordes och betyg sattes senast samma datum som examensbevis blev utfärdat då är det inte en komplettering och du bör prövas i BI, direktgruppen.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga