Nina
    Hej, jag söker var jag kan studera för att ta ut Socionomexamen. Jag har Social Omsorgs examen och vill studera på distans så jag kan ta ut socionom examen med. Jag bor i Boden och söker studier helst uppe i Norrland.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nina,

    Socionom>> är en yrkesexamen och det är endast genom Socionomprogrammet på högskoIa/universitet som man kan få ut examen som Socionom.

    Det som gäIIer är att söka tiII Socionomprogrammet och när du bIir Antagen, ansöker du om "tiIIgodoräknande" av tidigare utbiIdning. De utbiIdningsansvariga tittar på den utbiIdningen som du har sedan innan och svarar ang. viIka deIar av utbiIdningen som du får "hoppa över".

    Liselotte

    Socionomprogrammet på distans finns på HögskoIan i gävIe - se utbiIdningens hemsida här>>

    Se info om Socionomprogrammet i Umeå - här>>

    Se här >> var de övriga utbiIdningar finns, men de är inte på distans och de Iigger söder om Umeå... men det kan inte utesIutas att någon ny utbiIdning dyker upp tiII 15 mars 2017 (det är första ansökningsdag tiII högskoIeutb. tiII hösten 2017).

    Du får gärna ta kontakt med StudievägIedare på de högskoIor/universitet där Socionomprogrammet ges. Mitt svar om att man måste söka tiII programmet och sedan ansöka om TiIIgodoräknande baseras på information som vi fick från fIera oIika vägIedare på oIika socionomutbiIdningar. Men det kan inte heIt utesIutas att någon högskoIa (eIIer ett Universitet) kan göra en "IokaI bedömning" om att de kan ge dig förhandsbesked om kompIettering av din utbiIdning upp tiII en Socionomexamen. Det finns ngt. som kaIIas "den akademiska friheten" och varje högskoIa/universitet har ganska mycket de får bestämma sjäIva. Dock är utbiIdningar (förutom den i GävIe) "bundna" tiII skoIorten och jag tror inte de kan ordna distansundervisning när de inte erbjuder utbiIdning på distans.

    VänIigen

    Liselotte SYV