Elev
    Hej!
    Jag tar alldeles snart studenten och jag har konstant ångest över framtiden.
    På gymnasiet gick jag en administrativ inriktning men är egentligen inte direkt jättetaggad på att jobba med detta sedan, därför har jag redan nu letat för fullt efter något annat att plugga vidare till istället för att jobba inom detta.
    Har ingen aning om vad jag vill plugga vidare till, har kollat en hel del på framtid.se samt olika utbildningar hos massor av högskolor, men har inte fastnat för något.

    Jag känner att jag vill ha ett jobb som känns givande, vilket jag inte känner att antingen kontorsjobb eller jobb inom ekonomi gör. Detta ledde mig in på spåret om att bli socionom, men tyvärr har jag inte varken behörigheten eller högt meritvärde nog till det. Så jag har läst på mycket om liknande yrken och utbildningar, men det finns inget liknande i närliggande städer samt är ändå inte behörig till något sånt verkar det som.

    Och ja, självklart har jag läst igenom vad närliggande yrkeshögskolor har att erbjuda, men det enda jag hittat i samma spår är t.ex behandlingspedagog, vilket inte känns rätt för mig samt det är dålig lön. Lönen är också ärligt talat något som motiverar mig en hel del, om jag ska läsa vidare så vill jag trots allt att det ska löna sig. (Verkar som administratör och t.ex behandlingspedagog har samma lön, enligt lönestatistik).

    Slutsatsen verkar vara att mitt öde är att jobba med något administrativt, iallafall i ett år eller så tills jag funnit vad jag vill plugga vidare till. Detta leder mig in på ett ytterligare dilemma, att jag så sjukt gärna vill flytta hemifrån. Men vet inte hur det ska gå till..det är därför jag stressar extra mycket just nu för att kunna flytta i samband med plugg. Går det att på något sätt lyckas flytta hemifrån till en helt ny stad.. jag tänker att man isåfall först måste ha en anställning för att kunna få en bostad, men samtidigt kan man inte få bostad utan att ha en anställning..?

    Syftet med detta inlägg är att få tips och stöd.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag undrar om du känner till att folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboende på skolan eller i närheten av skolan. Om du hittar en folkhögskoleutbildning på en folkhögskola som ligger längre bort från alla storstäder, som du blir intresserad av - söker och kommer in, så kan du kanske lösa båda dina "problem" samtidigt: att du kommer in på en utbildning och flyttar hemifrån.

    Du har uppgett att du saknar godkända betyg i bl.a matematik 2 och samhällskunskap 1a2; det är kurser som krävs för behörighet till bl.a socionomprogrammet; du kan nu, under våren - se när ansöknignsperiod ligger till KomVUX i din kommun och göra ansökan om att läsa de kurserna på distans i låg takt (detta för att kunna jobba eller studera ngt annat samtidigt som du läser på distans); det är i den kommunen som du är Folkbokförd i som du läser gymnasiala kurser på Komvux. Det går alltid att Tacka Nej till erbjuden studieplats; på så sätt är det ofarligt att söka studera. :)
    ***
    Den enda eftergymnasiala studieformen som, enl. vad jag vet, erbjuder bostadslösning är folkhögskolorna utanför stora städer, som har egen internat eller studerandeboende. Vissa högskolor/universitet har "tak-över-huvudet" garanti eller avtal med bostadsägare på orten... men du är idag inte behörig söka till t.ex socionomprogrammet. Du saknar matte 2 och samhällskunskap 1a2 betygen för det.

    Om Folkhögskola /allmän info/ - se framtid.se/studier/folkhogskola
    Kontaktuppgifter till personal som jobbar på sajten www.folkhögskola.nu - se folkhogskola.nu/om-folkhogskola.nu/personal

    Folhögskolorna som enl.info på www.folkhogskola.nu har Internatboende:
    se folkhogskola.nu/sok-skolor/?internat

    folkhogskola.nu/sok-kurser/?vocational=true&internat en lista med filler "boende" och "yrkesutbildning";
    Du som är intresserad av socinomprogrammet, kanske tycker den här utb. skulle också passa dig: folkhogskola.nu/sok-skolor/Vasterbottens-lan/Storumans-folkhogskola/Kurser/2020ht/beroendeterapeut

    • Elev : Måste bara tydliggöra att jag har en fulländad gymnasieexamen, men med brist på behörighet syftade jag på att det fattas t.ex Ma2 och sa1a2 för att bli behörig till vissa program.
    • Anna :

      Det är inte omöjligt att på en folkhögskola läsa även matte 2 och samhällskunskap 1a2 samtidigt som du läser en Yrkesutbildning, t.ex till Personlig assistent eller en Eftergymnasial utbildning till Fritidsledare, bara för att ta ett exempel; du kan också försöka läsa matte 2 och samhällskunskap 1a2 på distans på komvux samtidigt som du läser en yrkesutbildning på en folkhögskola. Jag ska nu även utöka mitt tidigare svar till dig.

    • Elev : Känner för att läsa till fritidspedagog i Gävle, men saknar kurserna natur 1a2 och samhälle 1a2.. så jag antar att det inte finns någon chans att jag kan plugga det programmet nu i höst. :(
    • Elev : Hur fungerar det när man ska läsa kurser på komvux, kan man börja läsa dom precis när man vill?
    • Anna : KomVux i olika kommuner funkar på lite olika sätt. Du måste fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se på kommunens hemsida. Vissa kommuner lägger ut kurskataloger och mycket info - så det blir lätt att göra ansökan, men i andra kommuner kan man endast anmäla sig genom kontakt med SYV på komvux.
    • Anna : ang. #fritidspedagog i Gävle - menar du den här högskoleutbildningen: https://www.hig.se/LGGRY.FRIT ?
    • Elev : Okej. :)
    • Elev : Aa precis, den jag menar.
    • Julia : Eftersom det är en Högskoleutbidning du menar, då måste du uppå full behörighet för att kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats. Skulle det handla om utbildning inom t.ex Yrkeshögskola, www.yhguiden.se - då skulle vi svara att det är "lönt " att söka även om man inte är behörig (yrkeshögksola kan ta in Obehöriga men högskola kan inte det). Sista dag för komplettering med betyg till högskoleutb., som börjar HT20 blir den 18 juni 2020. Om man tror att man kan få betygen senast 18juni2020, då är det att rekommendera att göra anmälan t o m 15 april 2020.
    Läs alla kommentarer