Julia
    Hej!
    Jag går i 9an och det är dags för gymnsieval om bara någon månad. Men problemet är att jag har en väldig ångest och panik, just nu!

    Jag har funderat på att gå Natur eller samhäll, jag har minst C i alla ämnen och har det bra i skolan. Gillar biologi, matte, geografi men älskar även att skriva och diskutera.
    Mitt självklara val först var Natur, för jag tänkte att det är linjen som ger en mest möjligheter. Men sedan så blev det jobbigt, jag började fundera över om det kommer bli väldigt jobbigt och tufft..
    Det är klart att man vill få en så bra utbildning som möjligt men jag vill fortfarande ha kul och inte känna en sådan press. De flesta säger att det kan vara bättre att välja samhäll och gå ut med toppbetyg än att gå ut natur med låga. Men jag vet inte..

    Jag vill antingen veterinär eller journalist ( mest veterinär) och samhäll har väl inte de möjligheterna? då måste man väl läsa upp massor av ämnen osv..

    Förlåt om det verkar rörigt men det känns väldigt jobbigt just nu, vad ska jag välja?
    Jag tror att det mesta hänger på att jag är osäker på att jag kommer att klara av det och att mina vänner kommer gå samhäll, så det har väl även lite med det och göra...
    tacksam för svar/ kram julia

    Vad tycker du jag ska göra ??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta.

    Gör inga kompisval om du inte har samma intressen som dina kompisar - väldigt viktigt. Men kan du tänka dig Sam, kompletterar med Matte 3 så är du efter gymnasiet behörig till att söka ett Naturvetenskapligt basår på högskolan där du läser upp det som fattas för en veterinärutbildning. Räknar du med att få bättre betyg från Sam än från Natur så kan det såklart ha betydelse - men först och främst ska du gilla det program du läser!

    Har du möjlighet att gå någon provdag på Natur och Sam för att få en realistisk bild av vardagen på dessa program så kan det ha avgörande betydelse för ditt val. Lycka till!/Lena, Syv