Emely
    Jag hade först tänkt bli arkitekt men man var tvungen att ha jätte höga poäng vilket jag inte har och har svårt för matte, så nu ha jag inga mål för min framtid, jag jobbar bättre om jag har ett mål och får bättre betyg men nu när jag inte har något mål är jag rädd att mina betyg kommer sjunka, och jag behöver ett framtida jobb där man tjänar minst 20k och jag vill helst börja jobba direkt efter gymnasiet och som är i stockholm, finns det några bra förslag på skolor som är praktisk linje och några bra förslag på mål? Har typ panik för vi ska göra våran val nästa år

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emely,
    jobba direkt efter gymnasiet har man störst chans om man går Vård&Omsorgsprogrammet.
    Målet kan t.ex. vara att få de högsta betygen på VO någonsin - alla A-betyg i alla kurser. Då kommer arbetsgivare stå i kö för att få presentera sig för dig och försöka locka dig till sin arbetsplats.
    Då kan du jobba som undersköterska i några år och läsa på deltid samtidigt för att bli t.ex. ambulanssjukvårdare eller någonting annat inom medicin (exempel: lärare på Vård/Omsorgsprogrammet; specialistundersköterska för barn; behandlingspedagog; steriltekniker; ortopedtekniker; sjuksköterska).
    Titta lite extra noga på den här skolan: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-malmo. Den har profil "Räddningsmedicin och akutsjukvård" på VO.

    Andra gymnasieprogram där det finns goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet är RL = Restaurang/Livsmedelsprogrammet (du vill ju få jobb i Stockholm och där finns det många krogar och caféer), Fordon/Transport (t.ex. inriktning "transport" med mål att bli bussförare - det går många bussar i Stockholm varje dag och bussförare behövs), El&Energiprogrammet /yrke elektriker/, Industritekniska /flera yrken inom Verkstadsindustrí - här är det stort underskott på tjejer och chansen att få jobb direkt efter gymnasiet är mycket god/.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare